به گزارش اکوایران در روز شانزدهم مارس فدرال رزرو تصمیم گرفت تا برای اولین مرتبه پس از سال 2018 نرخ بهره را در این کشور افزایش 0.25 صدم درصدی بدهد. به این ترتیب نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا به بیشترین میزان ظرف 3 سال اخیر رسید. این اقدام در جهت مقابله با تورم افسار گسیخته جهانی گرفته شده است. همچنین در این نشست این احتمال داده شد که طی 6 مرحله دیگر نیز نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا افزایشی شود. انتشار این خبر باعث شد تا بازدهی اوراق خزانه‌داری اندکی کاهش داشته باشد.

شاخص هنگ‌سنگ برنده بازگشت اقبال به بازارهای آسیایی

افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا زمینه رشد بازارهای سهام آسیایی را فراهم کرد. به این رتیتب در روز پنج‌شنبه بازار سهام ژاپن و هنگ‌کنگ رشد مثبت قابل توجهی را به ثبت رسانده و درواقع صعود در بازارهای آسیایی را رهبری کردند.

در این روز شاخص نیکی ژاپن با رشد 3 درصدی روبرو شد و به بالاترین میزان ارزش ظرف 2 هفته اخیر رسید. همچنین در همین زمان شاخص بازار سهام کره جنوبی Kospi  رشدی 1.6 درصدی را به ثبت رساند و شاخص بازار سهام استرالیا نیز افزایشی 1.4 درصدی داشت. در این میان بیشترین رشد نصیب شاخص هانگ سنگ هنگ‌کنگ شد که رشدی 5.2 درصدی را به ثبت رساند.

درحالی که انتشار اخبار شیوع کرونا در چین باعث شده بود تا از ارزش بازارهای آسیایی در روزهای گذشته کاسته شود، مقامات چینی اعلام کردند از اقتصاد این کشور حمایت کرده و این موضوع نیز از رشد ارزش بازارهای سهام آسیایی حمایتی قوی داشت.

بازارهای سهام در ایالات متحده سبزپوش شدند!

با وجود تصویب افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا اما بازارهای سهام در این کشور نیز مثبت ماندند. معاملات آتی سهام ایالات متحده در شروع کار با کاهش 0.3 درصدی روبرو شد اما این روند افت ارزش در این بازار ادامه دارد نشد و بازارهای سهام وارد مسیر رشد ارزش شدند به نحوی که شاخص S&P500 رشدی 2.2 درصدی را به ثبت رساند.

تیلور نوجنت، اقتصاددان بانک ملی استرالیا در یادداشت عنوان کرد: بازار سهام ایالات متحده علی‌رغم افزایش سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو، قوی ماند، چرا که جروم پاول، رئیس فدرال رزور تاکید کرد که اقتصاد این کشور به اندازه کافی قوی است تا بتواند در برابر افزایش نرخ بهره مقاومت کرده و اضافه کرد نگران احتمال رکود با افزایش نرخ بهره نیست.

نوجنت گفت: درخشش‌ پیشرفت در مذاکرات صلح روسیه و اوکراین نمایان شده و این موضوع نیز زمینه افزایش بازارهای پرریسک همچون سهام را فراهم کرده است. در عین حال اظهارات مقامات چینی مبنی بر آنکه حمایت خود از اقتصاد این کشور را برای مقابله با تبعات شیوع کرونا افزایش می‌دهند نیز به روند رو به رشد بازارهای مالی کمک کرد.