به گزارش اکوایران، با کاهش بهای انرژی در دنیا، سایر کامودیتی‌ها نیز وارد مسیر افت قیمت شدند و در روزهای ابتدایی هفته جاری بخشی از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست دادند. دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین از روز سه‌شنبه پانزدهم مارس آغاز می‌شود و طرفین اعلام کرده‌اند که عزمی جدی برای حل مناقشه دارند. انتشار این خبر باعث شد تا در 2 روز ابتدایی هفته جاری یعنی 14 و 15 مارس نرخ نفت در معاملات آتی بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست دهد به نحوی که در اواسط روز سه‌شنبه بهای هر بشکه نفت برنت به کانال 90 دلاری سقوط کرد و در زمان تنظیم این گزارش ( ساعت 15:30 به وقت تهران) با نرخ 99 دلار و 40 سنت به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. سقوط 30 درصدی نرخ نفت ظرف بازه زمانی کمتر از یک هفته‌ای به عقبگرد بهای سایر کامودیتی‌ها و به‌خصوص سایر فلزات در بازارهای جهانی منجر شد.

شیوع کرونا در چین و تضعیف بازارهای کالایی

داده‌های منتشر شده از چین حاکی از شیوع مجدد کرونا در این کشور است؛ این موضوع سیگنالی منفی دیگر اثرگذار بر بازارهای کالایی در هفته جاری بود. شیوع کرونا در چین و احتمال از سرگیری قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور به منظور کنترل شیوع این ویروس باعث شد تا سرمایه‌گذاران نگران تبعات اقتصادی قرنطینه‌های احتمالی جدید شده و این موضوع نیز به تضعیف بهای کامودیتی‌ها کمک کرد.

افزایش نرخ بهره و از رونق افتادن بازارها

فدرال رزرو این هفته نشستی برگزار کرده و در آن نسبت به افزایش نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌کند. سرمایه‌گذاران بر این باورند که در این جلسه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا تصمیم خواهد گرفت تا نرخ بهره را برای اولین مرتبه پس از سال 2018 حدود 0.25 درصد افزایش دهد. این انتظار نیز از تضعیف قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی ظرف هفته اخیر حمایت می‌کند.

فلزات از سکه افتادند

در معاملات آتی بورس ایالات متحده آمریکا نیز اغلب فلزات صنعتی با کاهش نرخ هفتگی روبرو شدند. در این میان پالادیوم با عقبگرد قیمتی 17 درصدی ظرف یک هفته اخیر سدرمدار سقوط نرخ در بازارها بود. سرب نیز در میان فلزات پایه با افت هفتگی 8 درصدی پیشران افت ارزش بود. در این بازه زمانی یک هفته‌ای روی کاهش 7.6 درصدی، مس افت 4.9 درصدی و آلومینیوم نیز کاهش 3.3 درصدی داشت.