به گزارش اکوایران، گمرگ چین در روز دوشنبه هفتم ماه مارس داده‌های رسمی صادرات و واردات این کشور مربوط به دو ماه اول سال 2022 را اعلام کرد؛ این داده‌ها از افزایش میزان صادرات و واردات در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال قبل حکایت دارد. صادرات یکی از اجزای تعیین‌کننده رشد اقتصادی در هر کشوری است که بهبود آن از رشد اقتصادی حمایت می‌کند.

رشد 16 درصدی صادرات چینی‌ها

میزان صادرات چینی‌ها ظرف 2 ماه ابتدایی سال 2022 نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشدی 16.3 درصدی داشت؛ این در حالی بود که تحلیلگران انتظار داشتند میزان صادرات چین ظرف این دو ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش 15 درصدی روبرو شود. به این ترتیب عملکرد چین در توسعه صادرات ظرف ماه ژانویه و فوریه فراتر از حد انتظار بود.

درحالی میزان رشد صادرات چین برای 2 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی 16.3 درصدی داشت که میزان رشد صادرات این کشور در ماه دسامبر 2021 نسبت به زمان مشابه در سال قبل که 20.9 درصد بود کمتر شده است.

صادرات پررونق چینی‌ها از مهم‌ترین دلایلی است که جایگاه دوم اقتصادی دنیا را برای این کشور به ارمغان آورده است. اما تحلیلگران انتظار دارند که این صادرات با بروز تنش‌های ژئوپلتیک در دنیا و افزایش قیمت‌ها متاثر از تورم جهانی تحت شعاع قرار گرفته و کاهش یابد. 

رشد واردات کمتر از انتظار بود

میزان واردات کالاهای مختلف به چین برای 2 ماه ابتدایی سال 2022 نسبت به میزان واردات در زمان مشابه در سال قبل رشدی 15.5 درصدی داشت؛ اگرچه این میزان رقمی قابل توجه تلقی می‌شود اما از میزان پیش‌بینی‌ها که 16.5 درصد بود کمتر است. به این ترتیب چین در واردات کالا از پیش‌بینی‌ها عقب ماند. در عین حال میزان واردات کالا در چین ظرف ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشدی 19.5 درصدی داشت و به این ترتیب میزان رشد واردات برای 2 ماه ژانویه و فوریه کمتر از میزان واردات در ماه دسامبر بود.

معمولا فعالیت تولیدی کارخانه‌های چین ظرف 2 ماه ابتدایی سال متاثر از تعطیلات سال نوی چینی کاهش پیدا می‌کند چراکه کارگران واحدهای تولیدی در این بازه زمانی به شهرهای خود بازمی‌گردند. اما شیوع کرونا در دنیا باعث شده تا برای سومین سال متوالی، بسیاری از کارگران به شهرهای خود بازنگردند و به این ترتیب فعالیت تولیدی در برخی کارخانه‌های چین ادامه داشته باشد. فعالیت واحدهای تولیدی از رشد واردات و صادرات کالا و مواد اولیه به این کشور ظرف این بازه زمانی حمایت می‌کند.

صادرات حامی رشد اقتصادی

لوئیس کویج، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در خصوص آمار تجارت خارجی چین گفت: داده‌های منتشر شده در خصوص رشد واردات و صادرات چین ظرف 2 ماه ابتدایی سال 2022 مثبت بود. این داده‌ها احتمالا با استقبال مواجه می‌شود و از رشد اقتصادی چین حمایت می‌کند چرا که صادرات یکی از اجزای اصلی رشد اقتصادی است.

با این وجود باید دید که بحران اوکراین چه مدت ادامه خواهد داشت و چه تاثیر اقتصادی بر دنیا خواهد گذاشت. البته واقعیت آن است که اقتصاد داخلی چین بسیار بزرگ بوده و این موضوع این کشور را در مقابل شوک‌های خارجی مقاوم می‌کند. اما به هر ترتیب اگر این جنگ به کاهش صادرات منجر شود می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد.

صادرات چین در سال 2021 پررونق و فراتر از انتظارات بود؛ این موضوع باعث تا دومین اقتصاد بزرگ جهان رشدی قابل ملاحظه را تجربه کند. اما تحلیلگران انتظار دارند که صادرات چین در سال 2022 کاهش داشته باشد. این افت تقاضا متاثر از کاهش تقاضای جهانی و رشد هزینه‌های تولید در بازار داخلی چین است.

خطر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهانی و صادرات چینی‌ها

تهاجم روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه که پوتین از آن تحت عنوان عملیات ویژه یاد کرد و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو خطرات جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده است و بر مشکلات چند ماهه کارخانه‌های چین ناشی از مشکلات زنجیره تامین در سراسر جهان افزوده است.

تیان یون، معاون سابق انجمن عملیات اقتصادی پکن، انتظار دارد تجارت چین و اروپا به دلیل درگیری در اوکراین مختل شود. تیان می‌گوید: "اگر بحران اوکراین حمل کالا با قطار از چین به اتحادیه اروپار را متوقف یا کند کند، طبیعتا باید منتظر کاهش تجارت اتحادیه اروپا و چین باشیم. این موضوع خطری بزرگ برای اقتصاد چین خواهد بود."