به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 20 هزار و 327 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 342 هزار و 925 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 2 هزار و 849 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 341 هزار و 520 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 306 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 98 واحد رسید. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 343 نماد رشد قیمت داشتند و 137 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 69 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 23 درصد افزایش یافت و 69 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 192 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 123 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) با صف‌ خرید 44 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غبشهر، نمادهای فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) و زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از سدبیر، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 179 هزار و 623 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 167 هزار و 794 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 828  میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.

لیدرهای بازار

نمادهای «کگل»، «پارسان» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «شستا»، «حکشتی» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «شکام» و «غویتا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 646 میلیارد تومان بود. 

پس از میدکو، نماد شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد یک میلیارد و 777 میلیون و 655 هزار و 588 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد تجلی تعلق داشت. شبندر و شتران نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس