به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 12 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 17 هزار و 627 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 298 هزار و 818 واحد رسید.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز هزار و 641 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 335 هزار و 804 واحد ایستاد.

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 46 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 688 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 263 نماد رشد قیمت داشتند که 190 نماد بورسی و 73 نماد فرابورسی بودند. همچنین 216 نماد کاهش قیمت داشتند که 142 نماد بورسی و 74 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 53 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 44 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از 6 روز کاری مثبت شد و 42 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 60 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و فاسمین (شرکت کالسیمین) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای دو گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» افزایش یافت و این دو گروه سبزترین گروه‌های بازار سهام در روز شنبه بودند. 

نمادهای «فملی»، «کچاد» و «شستا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «تیپیکو»، «شیران» و «تنوین» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «شاوان» و «شگویا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «شرانل» و «شکام» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و فملی و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 32 درصد افزایش یافت و 57 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 221 درصد رشد کرد و در رقم 251 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای 194 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) با صف‌ خرید 37 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فایرا، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 416 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 910 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 32 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 191 میلیارد تومان رسید که 57 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 106 میلیارد تومان بود.

پس از میدکو، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وبملت و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 3 میلیارد و 71 میلیون و 847 هزار و 825 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به تجلی تعلق داشت. دو نماد خساپا و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس