به گزارش اکوایران، در دومین هفته از اسفند ماه 80 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم 29 درصد بیشتر از حجم شمش فولاد معامله شده از این بازار در هفته قبل بود. کاهش کف قیمت عرضه شمش فولاد مهم‌ترین دلیل استقبال صنایع تکمیلی از عرضه‌های هفته منتهی به 13 اسفند بود.

در هفته منتهی به روز 13 اسفند، فولادسازان بالغ بر 186 هزار تن شمش فولاد را در بازه قیمتی 13 هزار و 90 تا 13 هزار و 660 تومان به‌ازای هر کیلوگرم روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران کردند. کف قیمتی برای عرضه شمش فولاد در این هفته نسبت به عرضه در هفته قبل کاهش حدود 100 تومانی، اما سقف قیمت پایه افزایشی 100 تومانی داشت. به هر ترتیب متقاضیان شمش از کالای عرضه شده در کف قیمتی استقبال بالاتری داشته و همین موضوع باعث شد تا در نهایت در این روز 80 هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 13 هزار و 280 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رود که این میانگین نرخ فروش کمتر از نرخ فروش شمش فولاد در هفته قبل بود. کاهش قیمت عرضه شمش ازمهم‌ترین دلایل افزایش استقبال نوردکاران از عرضه‌های هفته دوم اسفند بود. با این وجود همچنان حجم معامله شمش در این هفته به میزان قابل توجهی کمتر از میانگین حجم فروش هفتگی در بهمن ماه است. تعدیل انتظارات تورمی در بازار داخل متاثر از سیگنال‌های منفی ارزی و ترس از کنترل دستوری قیمت‌ها از سوی نهاد سیاست‌گذار، مهم‌ترین دلیل کاهش حجم خرید شمش فولاد است.

اگرچه سیگنال‌های ارزی منفی است و این موضوع پتانسیل تضعیف نرخ فولاد در بازار داخل را دارد، اما حمله روسیه به اوکراین و تبعات اقتصادی این جنگ پتانسیل رشد نرخ فولاد در کوتاه و میان مدت به‌خصوص در بازارهای CIS را دارد و این موضوع می‌تواند به بهبود بازار صادراتی شمش فولاد تولید ایران منجر شود. به این ترتیب در شرایطی که نرخ اسکناس آمریکایی در تلاش برای بازگشت به سطوح قیمتی کمتری است، قیمت‌های جهانی تمایل به رشد نرخ داشته و از این منظر از رشد قیمت فولاد در بازار داخل حمایت می‌کنند. در این شرایط صنایع تکمیلی کشور در بلاتکلیفی میان خرید و یا تعویق خرید به امید افت نرخ قرار دارند. البته معامله 80 هزار تن شمش فولاد از رینگ هفته دوم اسفند بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از صنایع تکمیلی خرید را ترجیح داده‌اند.