به گزارش اکوایران، بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا پس از سقوط روز پنج‌شنبه 24 فوریه در پی آغاز حمله روسیه به اوکراین، پس از سخنرانی جو بایدن وارد مسیر افزایشی شدند به نحوی که روز پایانی هفته یعنی جمعه 25 فوریه را مثبت به پایان رساندند. با این وجود همچنان معامله‌گران بازارهای مالی در سردرگمی بوده و احتمال نوسان نرخ در بازارها به قوت وجود دارد.

به گزارش رویترز در روز جمعه 25 فوریه هر سه شاخص اصلی بورس ایالات متحده آمریکا رشدی بیش از یک درصدی را ظرف یک روز به ثبت رساندند به نحوی که شاخص S&P500  با رشد روزانه 2.2 درصدی، شاخص داوجونز با افزایش 2.5 درصدی و شاخص نزدک با افزایش 1.2 درصدی نسبت به روز قبل روبرو شدند.

رشد تورم با تنش در اروپای غربی، به سردگمی بازارهای مالی می‌انجامد

پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد بازار در Spartan Capital Securities در این باره می‌گوید: موضع سختی که ایالات متحده آمریکا و اروپا در قبال حمله روسیه به اوکراین اخذ کنند می‌تواند پیامی بلند به بازارهای مالی ارسال کند. دولت‌های غربی درصدد هستند تا حد امکان اقتصاد روسیه را فلج کنند. اما این موضوع پیامدهایی برای بازارها دارد. همچنان احتمال ایجاد موج فروش دیگر در بازار سهام ایالات متحده آمریکا وجود دارد. در عین حال احتمال رشد مجدد نرخ نفت و کامودیتی‌ها نیز وجود دارد.

در این شرایط سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش تورم جهانی در پی آغاز این جنگ و اقدام فدرال رزرو برای مهار تورم هستند. کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا پس از آغاز رسمی این جنگ در نشست خبری گفت اگرچه هنوز برای ارزیابی تاثیر این درگیری بر اقتصاد زود است، اما احتمالا باید حداقل برای کوتاه مدت منتظر تبعات تورمی آن بر بازارها باشیم. وی در این نشست دهم مارس را زمان برگزاری جلسه بانک‌های مرکزی اروپا و تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های پولی اعلام کرد.

طبق گزارش سیاست پولی فدرال رزرو تنش اوکراین به سردرگمی معامله‌گران در بازارهای مالی و کامودیتی‌ها منجر شده است. در این شرایط این تنش می‌تواند اختلال در بخش عرضه کامودیتی‌ها را طولانی مدت کرده و به این ترتیب از حفظ تورم بالا در کامودیتی‌ها حمایت کند.

در این شرایط کاخ سفید نسبت به احتمال رشد نرخ سوخت در ایالات متحده آمریکا هشدار داده است؛ البته مقامات دولتی آمریکا درصدد برآمده‌اند تا با آزادسازی ذخایر استراتژیک خود و درخواست آزادسازی ذخایر استراتژیک کشورهای دیگر مانعی در مقابل صعود نرخ نفت به وجود آورند.

افزایش تورم می‌تواند سیگنالی در جهت رشد بازارهای مالی و کالایی دنیا باشد. با این وجود اگر این رشد تورمی به اخذ سیاست‌های انقباضی شدیدتر از برنامه از سوی فدرال رزرو بینجامد احتمال ریزش مجدد بازارهای سهام وجود دارد.