به گزارش اکوایران، در هفته منتهی به روز جمعه ششم اسفند؛ صنایع تکمیلی فعال در بخش پتروشیمی با وجود رشد قیمت پایه اغلب محصولات نسبت به هفته پایانی بهمن ماه، استقبال خوبی از عرضه‌ها داشتند. به این ترتیب در هفته ابتدایی اسفند ماه بالغ بر 33 هزار و 700 تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رفت که این رقم حدود 74 درصد بیش از حجم معاملات این گروه کالایی در هفته پایانی اسفند بود. همچنین در این بازه زمانی بالغ بر 78 هزار تن ماده اولیه پلیمری نیز در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرقت که اگر چه این رقم نسبت به حجم معاملات در هفته پایانی بهمن ماه حدود 5 هزار تن کمتر بود اما حجم معامله انجام شده بالاتر از میانگین حجم هفتگی معاملات این بخش از ابتدای سال جاری بود.

رونق فروش مواد پلیمری با وجود رشد قیمت

رینگ پتروشیمی و فراورده‌های نفتی بورس کالای ایران در هفته گذشته میزبان 32 گرید پلیمری بود؛ که نرخ پایه اغلب آن‌ها به جز 2 گرید پلی‌استایرن انبساطی و پلی‌اتیلن سگنین بادی نسبت به نرخ پایه در هفته پایانی بهمن ماه افزایش داشت. این رشد قیمت پایه در اغلب محصولات گروه پلیمری متاثر از همسویی سیگنال نرخ ارز نیمایی و قیمت جهانی به وقوع پیوست. اگرچه نرخ ارز آزاد متاثر از اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام، ظرف هفته‌های اخیر رو به کاهش گذاشته است اما نرخ ارز در مقابل این سیگنال کاهشی از خود مقاومت نشان داده است و به این ترتیب نرخ دلار نیمایی استفاده شده برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی نسبت به نرخ اسکناس آمریکایی در هفته پایانی اسفند ماه رشدی 0.9 درصدی داشت.

قیمت صادرات محصولات پلیمری در هفته پایانی  بهمن ماه معیار تعیین نرخ عرضه این محصولات در رینگ بورس کالای ایران برای هفته ابتدایی اسفند ماه بود؛ اگرچه نرخ صادراتی اغلب محصولات پلیمری در این هفته رشد چندانی نداشت اما برآورد وقوع تنش نظامی میان روسیه و اوکراین به رشد هرچند محدود قیمت نرخ اغلب گریدها منجر شده بود و این موضوع از افزایش قیمت پایه در بازار داخل حمایت کرده بود.

با وجود رشد قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری و سیگنال‌های منفی در بازار آزاد دلار اما متقاضیان مواد اولیه پلیمری استقبال خوبی از عرضه‌های این بخشدر هفته ابتدایی اسفند ماه داشتند به نحوی که در نهایت بالغ بر 78 هزار تن ماده اولیه پلیمری از این بازار مورد دادوستد قرار گرفت. احتمال وقوع تنش نظامی میان روسیه و اوکراین از دلایل جلب متقاضیان برای خرید در هفته ابتدایی اسفند با وجود سیگنال‌های کاهشی در بازار آزاد ارز بود. احتمالی که در روز پنج‌شنبه 24 فوریه و در پی تصمیم دولت پوتین مبنی به رسمیت شناختن دو استان شرقی اوکراین به‌عنوان جمهوری‌های مجزا از اوکراین و حمله روسیه به خاک اوکراین به وقوع پیوست و زمینه رشد قیمت اغلب کامودیتی‌ها را ظرف 2 روز پایانی هفته مهیا کرد. در این شرایط احتمال افزایش قیمت مواد پلیمری در بازار داخل متاثر از سیگنال‌های جهانی وجود دارد.

 افزایش نرخی جدید در انتظار محصولات شیمیایی

متقاضیان محصولات شیمایی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران استقبال خوبی از عرضه این کالاها در هفته ابتدایی اسفند ماه داشتند به نحوی که حجم فروش محصولات شیمایی از این بازار در هفته ابتدایی اسفند نسبت به هفته قبل صعودی 74 درصد داشت و حجم فروش محصول از این بازار حدود در رقمی بالاتر از میانگین فروش هفتگی قرار گرفت.

پیش‌بینی استمرار رشد قیمت پایه متاثر از سیگنال تنش در اروپای شرقی از مهم‌ترین دلایلی بود که به رونق این بازار در هفته ابتدایی اسفند منجر شد. برآوردی که متاسفانه به وقوع پیوست. در این شرایط احتمال رشد قیمت پایه در عرضه‌های بعد به قوت وجود دارد، با این وجود با توجه به آغاز تنش نظامی میان روسیه و اوکراین و احتمال تحریم روسیه احتمال رشد مستمر قیمت‌های جهانی وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود متقاضیان با وجود رشد قیمت نیز در خرید تردید نداشته باشند.