به گزارش اکوایران، قیمت پالادیوم پس از حمله نیروهای روسیه به اوکراین وارد مسیر رشد قیمتی شد به‌گونه‌ای که بهای این محصول در معاملات اسپات با افزایش 2.7 درصدی در روز 24 فوریه تا 2 هزار و 549 دلار به ازای هر اونس صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ آن پس از آگوست 2021 بود. سهم روس‌ها در تولید و عرضه پالادیوم و پلاتین به بازارهای جهانی باعث می‌شود تا تحریم دولت‌های غربی علیه روس‌ها بتواند بازار جهانی این دو فلز را به شکل جدی تحت شعاع قرار داد.  

سهم 40 درصدی روس‌ها از تولید پالادیوم دنیا

شرکت نورنیکل مستقر در مسکو بزرگترین تولید کننده پالادیوم و پلاتین در جهان است؛ روسیه در سال گذشته 2.6 میلیون تروی اونس پالادیوم یا 40 درصد تولید معدنی این فلز و  641 هزار اونس پلاتین یا حدود 10 درصد کل تولید معدنی پالادیوم دنیا را تولید کرد. این دو فلز در مبدل‌های کاتالیزوری برای تمیز کردن دود اگزوز خودروها استفاده می‌شوند.

بارت ملک، رئیس استراتژی‌ بخش کالایی در TD Securities در خصوص برآورد بازار پالادیوم گفت: هنوز زود است که در خصوص اثرگذاری این جنگ نظامی بر بازار فلزات اظهار نظر شود. باید دید این جنگ به اختلال در بخش عرضه پلاتین و پالادیوم منجر می‌شود یا خیر. اگر مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه وضع شود که جریان آزاد تبادل مالی و کالایی روسیه را تحت شعاع قرار دهد، این موضوع می‌تواند با اختلال در بخش عرضه از رشد قیمتی در این بخش حمایت کند.

ملک اضافه کرد، اعمال تحریم علیه روسیه می‌تواند به رالی قیمتی قابل ملاحظه در گروه فلزات پلاتین منجر شود و احتمالا مجدد پالادیوم به رکورد قیمتی خود در سال گذشته یعنی 3 هزار دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

به این ترتیب باید اذعان کرد که حمله روسیه به اوکراین شانسی برای پالادیوم به وجود آورده که بدترین عملکرد را در سال 2021 داشت.

382293107-1024x604