به گزارش اکوایران گلنکور تصمیم به فروش دارایی‌های مربوط به انبارداری و لجستیک خود گرفته است. گفته می‌شود این تصمیم در پی کاهش ذخایر فلزات در انبارهای بورسی اخذ شده است.

گلنکور شرکت Access World را که شبکه‌ای جهانی از حمل و انبارداری بود در سال 2010 خریداری کرد و این موضوع باعث شد تا موجودی فلزات، به ویژه آلومینیوم، در انبارهای بورس فلزات لندن افزایشی شود. موجودی فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن در ابتدای سال 2009 برابر 3 میلیون و 410 هزار تن بود که این رقم در بیشترین زمان به 7 میلیون و 750 هزار تن در ژوئن 2013 رسید.

سایه شوم کرونا بر فعالیت انبارداران بورسی

اما با شیوع پاندمیک کرونا در دنیا و اختلال در زنجیره عرضه کالاها که به کاهش محسوس موجودی فلزات در انبارهای بورسی منجر شد؛ چشم‌انداز پیش‌روی شرکت‌های انبارداری بورس فلزات لندن تیره و تار شده است. در این شرایط گلنکور نیز درصدد برآمده تا دارایی خود ر حوزه انبارداری و لجستیک فلزات را به فروش برساند.  

پساز کنترل نسبی کرونا در دنیا و بازگشت شرایط به روال طبیعی بر میزان تقاضا برای فلزات افزوده شد؛ اما همچنان چالش در بخش عرضه پابرجای ماند. از همین رو در حال حاضر ذخایر فلزات در انبارهای پذیرش شده بورس فلزات لندن به کمترین میزان تاریخی رسیده و این موضوع علاوه بر اثرگذاری بر روند نوسان نرخ جهانی این فلزات، بر فعالیت شرکت‌های انبارداری نیز اثری منفی داشته است.

5 فصل کاهش فضای بورس فلزات لندن

مجموع فضای ذخیره‌سازی ثبت شده برای بورس فلزات لندن  در نیمه دوم سال 2021 به 4 میلیون و 60 هزار متر مربع رسید که این رقم نسبت به میزان فضای ذخیره‌سازی در نیمه ابتدایی سال کاهشی 290 هزار متر مربعی داشت. فضای ذخیره‌سازی ثبت شده برای بورس فلزات لندن برای 5 فصل متوالی کاهشی بوده است.

حذف بندر برمن آلمان از فهرست LME به‌عنوان یک مقصد تحویل در نیمه دوم سال گذشته میلادی به کاهش 29 هزار  900 متر مربعی از فضای در اختیار این بازار برای انبارداری منجر شد. همچنین در این زمان بورس فلزات لندن فضای 45 هزار و 90 متر مربعی خود در روتردام را از دست داد و از فضای ثبت شده به منظور انبارداری بورس فلزات لندن در بندر جوهور مالزی به میزان 50 هزار و 583 متر مربع و در بندر پورت کلانگ مالزی نیز به میزان 121 هزار  783 متر مربع کاسته شد.

افت 56 درصدی ذخایر در بورس فلزات لندن

کاهش تقاضا برای فلزات در پی اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه در نقاط مختلف دنیا در طول سال 2020 باعث شد تا بر موجودی فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شود به نحوی که میزان موجودی فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن در پایان ژوئن 2021 به 4 میلیون و 350 هزار تن رسید. در مجموع ظرف سال 2020 برابر یک میلیون و 250 هزار تن بر ذخایر فلزات در انبارها بورس فلزات لندن اضافه شد.

اما افزایش تقاضا و کاهش عرضه در سال 2021 به میزانی جدی بود که باعث شد تا کل تناژ موجودی ثبت‌شده در بورس فلزات لندن با کاهش 2 میلیون و 200 هزار تنی روبرو شده و به یک میلیون و 730 هزار ان برسد. این کاهش 56 درصدی موجودی در انبارهای بورس فلزات لندن به تعطیلی انبارهای این بازار بورسی منجر شده و این روند در حال حاضر ادامه‌دارد.