به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، دوم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با افزایش 7 هزار و 218 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 281 هزار و 523 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 3 هزار و 456 واحدی در سطح 327 هزار و 882 واحدی ایستاد. رشد یک و هفت صدم درصدی شاخص هم وزن بیشترین رشد این شاخص در 4 هفته اخیر است. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 38 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 513 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 331 نماد رشد قیمت داشتند که 234 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. همچنین 140 نماد کاهش قیمت داشتند که 96 نماد بورسی و 44 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود نقدینگی حقیقی به بازار

امروز پس از 15 روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 48 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 48 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

در دومین روز کاری اسفند ماه قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «خودرو و ساخت قطعات»، «سیمان، گچ و آهک»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی» افزایش یافت و سبزترین گروه‌‌‌های بازار بودند. 

امروز نمادهای «فارس»، «وبملت» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «فولاد»، «فملی» و «پارسان» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «فرابورس» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «مارون»، «شراز» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و وبملت و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 169 هزار و 511 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 163 هزار و 900 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 431 میلیارد تومان رسید که 2 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 68 درصد کاهش یافت و 25 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 312 درصد رشد کرد و در رقم 305 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 280 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) با صف‌ خرید 41 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حکشتی، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 18 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای غپآذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی) و فجام (شرکت جام دارو) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس