به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، اول اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 7 هزار و 785 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 274 هزار و 405 واحد رسید. 

پس از انتشار اخباری مبنی بر توافق در مذاکرات وین و سقوط قیمت دلار به کانال 25 هزار تومانی شاخص بورس نیز هم‌جهت با آن نزول کرد.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 657 واحدی در سطح 324 هزار و 431 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 34 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 476 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 173 نماد رشد قیمت داشتند که 112 نماد بورسی و 61 نماد فرابورسی بودند. همچنین 295 نماد کاهش قیمت داشتند که 210 نماد بورسی و 85 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار

امروز برای پانزدهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 217 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 43 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

گروه سبز بورس

در اولین روز کاری اسفند ماه قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌ «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه‌‌ بازار بود. وبملت، وتجارت، ونوین و وبصادر در کنار نماد حکشتی 5 نمادی بودند که بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین بیشترین ورود پول حقیقی بازار به سهام وبملت اختصاص داشت. 

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فارس»، «وغدیر» و «نوری» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «سمگا» و «غصینو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس وبملت صدرنشین است و خودرو و وتجارت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 9 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 145 میلیارد تومان بود که 23 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 744 میلیارد تومان رسید که 55 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

مازاد عرضه در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 16 درصد کاهش یافت و 78 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد رشد کرد و در رقم 74 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد عرضه‌ی 4 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز شنبه 89 درصد کمتر شده است.

امروز نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فزر، نمادهای بشهاب (شرکت لامپ پارس شهاب) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس