به گزارش اکوایران ، شاخص کل  بورس  در پایان معاملات روز شنبه 30 بهمن به سطح یک میلیون و 282 هزار واحد رسید تا بهمن را همانند دی ماه در کانال یک میلیون و 200 هزار واحد به پایان ببرد. 

شاخص کل در پایان فروردین در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. در تیرماه شاخص بورس به کانال 1.3 میلیونی صعود کرد و در پایان مرداد شاخص به کانال 1.5 میلیونی رسید. شهریور ماه سقوط بورس بود و شاخص 2 کانال پائین آمد. شاخص کل در مهرماه به کانال 1.4 میلیونی صعود کرد اما آبان و آذر را در کانال 1.3 میلیونی به پایان برد. شاخص در پایان دی ماه به کانال 1.2 میلیونی رسید و در بهمن با آن که 3 روز را در بالاتر از سطح یک میلیون و 300 هزار واحد سپری کرد در نهایت در کانال 1.2 میلیونی مستقر شد.  

بورس

بازدهی ماهانه بازار سهام

با ایستادن  شاخص بورس  در سطح یک میلیون و 282 هزار واحد  بازدهی بورس  در بهمن ماه به مثبت 0.2 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی 6.7 درصد و منفی 5.3 درصد بود. بازدهی خرداد مثبت 1.2 درصد و بازدهی تیرماه مثبت 12 درصد شد و در مرداد بازدهی بورس 14.4 درصد شد که بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر ثبت کرد. بازدهی شاخص در شهریور به منفی 8.5 درصد سقوط کرد که کمترین بازدهی ماهانه در 11 ماه گذشته بود. شاخص در مهرماه رشد 3.6 درصدی و در آبان نزول منفی 3.4 درصدی داشت. در آخرین ماه پائیز شاخص کل 68 هزار و 505 واحد پائین‌تر ایستاد، بازدهی بورس منفی شد و 4.9 درصد افت کرد. شاخص در دی ماه 2.1 درصد نزول کرد و در بهمن 0.2 درصد رشد کرد. بنابراین در بهمن ماه پس از سه ماه شاخص بالا آمد.

اما شاخص کل هم وزن در آخرین روز کاری بهمن نسبت به آخرین روز معاملاتی دی ماه 10 هزار و 563 واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت 3 درصدی را در بهمن پشت سر گذاشت.

بورس

خروج پول حقیقی

در 20 روز معاملاتی بهمن ماه تنها در یک روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در 19 روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بهمن ماه 7 هزار و 842 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 392 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 292 میلیارد تومان پول حقیقی در دی ماه افزایش 34 درصدی را نشان می‌دهد.   

افزایش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در دی ماه 750 هزار و 819 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 37 هزار و 541 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد 33 درصدی داشته است.   

رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 65 هزار و یک میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 3 هزار و 250 میلیارد تومان است که نسبت به دی ‌ماه رشد 8 درصدی داشته است.

میانگین ارزش عرضه و تقاضا

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه  بورس تهران  در بهمن ماه 148 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 7 درصد افزایش یافته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در بهمن ماه 182 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 122 میلیارد تومانی دی ماه 49 درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 34 میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای 34 میلیارد تومانی بسته شده است.