به گزارش اکوایران، در حالی که در معاملات هفته گذشته رینگ پتروشیمایی بازار فیزیکی بورس کالای ایران خبری از رونق در بخش محصولات شیمیایی نبود بر حجم معاملات محصولات پلیمری افزوده شد به نحوی که حجم فروش در رینگ پلیمری بازار فیزیکی به رقمی بیش از میانگین هفتگی حجم معاملات این بازار رسید.

فروش در هفته‌ای نیمه تعطیل

در هفته پایانی بهمن ماه بالغ بر 83 هزار تن ماده اولیه پلیمری از بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم حدود 17 درصد بالاتر از میانگین هفتگی حجم فروش این محصول در این بازار از ابتدای امسال بود. عموما هفته‌های پایانی سال زمان رونق اغلب بازارهای کالایی از جمله بازار پتروشیمیایی است؛ اما برخلاف رویه معمول در هفته‌های گذشته خبری از رونق شب عید در بازار مواد اولیه پتروشیمیایی نبوده است. نوسان نرخ ارز و انتظار عقبگرد قیمتی محسوس در این بخش با سیگنال‌های مثبت از مذاکرات احیای برجام ظرف هفته‌های اخیر باعث شده تا صنایع تکمیلی فعال در این بخش به امید کاهش قیمت پایه در عرضه‌ هفته‌های بعد خریدهای خود را به تعویق بیندازند. اما استمرار روند رو به رشد قیمت پایه متاثر از سیگنال رشد نرخ جهانی در نهایت بر سیگنال‌های منفی نرخ ارز غلبه کرد و صنایع تکمیلی را برای خرید مواد اولیه مورد نیاز در هفته پایانی بهمن ماه مجاب کرد.

این افزایش حجم معاملات در هفته پایانی بهمن ماه در حالی در این بازار رقم خورد که روز دوشنبه 26 بهمن ماه تعطیل بود و همین موضوع پتانسیل کاهش حجم فروش معاملات را داشت. هر چند ترس از گران‌تر شدن قیمت‌ها با سیگنال تنش‌های ژئوپلیتیک در دنیا به میزانی جدی بود که متقاضیان به هر ترتیب برای خرید محصول از بازار فیزیکی بورس کالا صف کشیدند.   

در این شرایط انتشار اخباری مبنی بر جدی شدن احتمال تنش نظامی میان روسیه و اوکراین در روزهای ابتدایی هفته منتهی به 29 بهمن اثربخشی بالایی در جذب معامله‌گران به این بخش داشت. خبری که در اواسط هفته از سوی روسیه تکذیب شد، اما همچنان ترکش‌های آن بر بازارهای کالایی دنیا جاری است.