به گزارش اکوایران آلومینیوم در بازارهای جهانی به رکورد تاریخی قیمت خود رسید؛ صعود نرخ انرژی با استمرار هوای سرد در کشورهای اروپایی و احتمال کاهش گاز ارسالی به کشورهای اروپایی از سوی روسیه با شدت گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین مهم‌ترین دلیل این اوج‌گیری قیمتی ظرف روزهای اخیر بوده است.

در روز پنج‌شنبه دهم فوریه بهای آلومینیوم در فروش نقدی و تحویل فوری در بورس فلزات لندن به 3 هزار و 313 دلار به ازای هر تن رسید که این نرخ نسبت به رکورد قبلی بهای این محصول که مربوط به سال 2008 بود حدود 83 دلار به ازای هر تن بالاتر بود. در روز بازگشایی بازارها در روز دوشنبه چهاردهم فوریه اگرچه نرخ آلومینیوم از رکورد قیمتی خود که در روز دهم فوریه به ثبت رسیده اندکی فاصله گرفت اما همچنان این محصولی در محدوده 3230 دلاری که بیشترین نرخ این محصول پس از سال 2008 است نوسان قیمت دارد.

ضربه صعود نرخ انرژی به تولیدکنندگان آلومینیوم

مدیر اجرایی چارترد گلوبال ریسرچ در خصوص صعود آلومینیوم به پلاتس گفت چشم‌انداز چالش برانگیز در خصوص عرضه مهم‌ترین دلیل صعود قیمتی آلومینیوم است.

وی افزود: تولید آلومینیوم انرژی‌بر است و هزینه‌های انرژی به شکل متوسط یک سوم هزینه تولید آلومینیوم را به خود اختصاص می‌دهد. در چنین شرایطی صعود بهای انرژی در کشورهای اروپایی، تولید در واحدهای ذوب آلومینیوم در این مناطق را با چالش روبرو کرده که این چالش به تعطیلی یا کاهش تولید در واحدهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند، مونته نگرو، رومانی و اسلواکی منجر شده است.

دومینیوی تعطیلی واحدهای ذوب اروپایی

جدیدترین تعطیلی واحدهای ذوب آلومینیوم در اروپا مربوط به تعطیلی کارخانه ذوب آلومینیوم اسلووالکو در اسلواکی است؛ عمده سهام این شرکت متعلق به Norsk Hydro است. اسلووالکوکو در 7 فوریه اعلام کرد که به دلیل قیمت بالای انرژی، تولید در کارخانه ذوب خود را حدود 60 درصد کاهش خواهد داد.

پیش از این گروه آلومینیوم Alcoa اعلام کرده بود که از اول ژانویه 2022 به مدت احتمالا 2 سال تولید در کارخانه ذوب سان‌سیپریان خود واقع در اسپانیا را به دلیل چالش‌های مداوم ناشی از قیمت‌های انرژی محدود خواهد کرد.

شرکت ذوب آلومینیوم رومانیایی آلرو نیز در دسامبر سال گذشته خبر از کاهش 60 درصدی تولید آلومینیوم اولیه خبر داده بود. البته این شرکت در اواخر ژانویه امسال اعلام کرد که امیدوار است بسته به قیمت انرژی و صعود بهای آلومینیوم بتواند میزان تولید را در سال 2023 به سطوح قبلی برساند.

کارخانه ذوب دانکرک در فرانسه نیز تولید آلومینیوم را 15 درصد در ژانویه امسال کاهش داد، در عین حال Trimet تولید در واحدهای ذوب اسن، هامبورگ و وورد در آلمان را 30 درصد کاهش داده است.

همچنین آلدل، تولید کننده آلومینیوم هلندی، تولید آلومینیوم اولیه را در کارخانه دلفزیل خود در ماه اکتبر 2021 متوقف کرد، شرکت تالوم نیز تولید در کارخانه ذوب خود در اسلوونی را در نوامبر کاهش داد؛ در اقدامی مشابه کارخانه ذوب KAP Uniprom واقع در مونته نگرو، نیز تولید را کاهش داد.

در این شرایط تحلیلگران بر این باورند که استمرار وضعیت کنونی در خصوص نرخ انرژی می‌تواند به تعطیلی یا کاهش تولید واحدهای ذوب آلومینیوم بیشتری در اروپا منجر شود. این موضوع با کاهش عرضه زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم خواهد کرد.