به گزارش اکوایران، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی نه‌تنها از منظر میزان سودآوری شرکت‌های معدنی مورد اهمیت قرار دارد؛ بلکه این قیمت می‌تواند نقطه اقتصادی بودن یا نبودن استخراج از یک معدن را تعیین کند. صعود نرخ سنگ‌آهن به بیش از 150 دلار در هر تن در سال 2021 و در ادامه اوج‌گیری آن به کانال 210 دلاری و ثبت رکوردهای تاریخی قیمت باعث شد تا استخراج از برخی ذخایر سنگ‌آهنی با عیار پایین نیز سودآور شود و معدنکاران برای استخراج از این معادن دست به کار شدند.

در ادامه با سقوط قیمت سنگ‌آهن در ماه‌های پایانی سال 2021 و زمزمه تثبیت نرخ این محصول در سطوح قیمتی کمتر از 100 دلاری، زمزمه تعطیلی برخی واحدهای معدنی با توجه به غیر اقتصادی شدن تولید نواخته شد و برخی معدنکاران به ناچار در صدد تعطیلی برآمدند. برخلاف برآوردها اقبال به معاملات سنگ‌آهن در هفته‌های ابتدایی سال جاری میلادی بازگشت و این محصول در آستانه تعطیلات سال نوی چینی تا مرز 150 دلاری شدن به ازای هر تن نیز صعود کرد.

حال این سوال مطرح است که در شرایط کنونی استخراج از معادن با چه میزان ذخیره و عیار اقتصادی است. البته پاسخ به این سوال علاوه بر عیار و میزان ذخیره معدن به محل قرارگیری آن و بازارهای صادراتی نیز بستگی دارد، چرا که حمل سنگ‌آهن به شکل ریلی، جاده‌ای و دریایی هزینه‌بر بوده و بنابراین فاکتور فاصله نیز در اقتصادی بودن یا نبودن تاثیر مستقیم دارد.

نشریه آرگوس در گزارشی به بررسی عیار اقتصادی شدن برداشت از ذخایر معدنی استرالیا پرداخته است. شرکت معدنکار استرالیایی Strike Resources که یکی از شرکت‌های نسبتا تازه وارد به عرصه فعالیت در حوزه معدنکاری در استرالیا است که به تازگی مطالعه امکان‌سنجی برای آغاز فعالیت معدنکاری در Paulsens East انجام داده است؛ نتایج این مطالعه بیانگر آن است که درحالی برداشت و تولید از این ذخیره اقتصادی خواهد بود که قیمت هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بندر Qingdao چین حداقل 110 دلار به ازای هر تن باشد.

البته در این گزارش آمده که این شرکت می‌تواند با استفاده از جداکننده، میانگین عیار سنگ معدن را از 60.8 درصد به 64 درصد ارتقا دهد که در سودآوری آن اثرگذار است اما، این امر باعث کاهش حجم سنگ معدنی شده و عمر معدن را از برآورد اولیه 3.5 سال کاهش می‌دهد.

اگرچه در حال حاضر نرخ سنگ‌آهن در بازار استرالیا از رقم عنوان شده بالاتر است اما اطمینان نسبت به حفظ این سطوح قیمتی برای بازه میان مدت و بلند مدت لازمه آغاز شروع به کار در معادن است. معدن‌کاری، فعالیتی دیر بازده و بلندمدت بوده و یک محموعه بدون اطمینان خاطر نسبت به حفظ اقتصادی بودن فعالیت برای بازه‌ای بلند مدت نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

سقوط نرخ سنگ‌آهن در ماه نوامبر سال 2021 باعث شد تا شرکت معدنی استرالیایی Mount Gibson، معدن سنگ‌آهن 1.5 میللیون تنی خود که عیار پایینی داشت را تعطیل کند. شرکت معدنی Venture Minerals نیز در ماه‌های پایانی سال گذشته تصمیم به تعطیلی معدن تاسمانی با ذخیره 1 میلیون تن سنگ‌آهن عیار پایین کرد. اگرچه در این بازه زمانی نرخ سنگ‌آهن عیار 62 درصد رشدی حدود 65 درصدی داشته اما هر دو شرکت فعلا برنامه‌ای برای بازگشایی مجدد ندارد.