به گزارش اکوایران ، در معاملات آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس پایتخت پس از 5 روز افت کرد و در سطح یک میلیون و 301 هزار واحد قرار گرفت.

امروز بازار سهام از ابتدا نزولی شد و شاخص در 90 دقیقه ابتدایی افت 2 هزار واحدی داشت اما پس از آن رشد کرد اما نتوانست از سطح دیروز بالاتر قرار بگیرد. در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 301 هزار و 208 واحد رسید که نسبت به روز سه‌‌شنبه 26 واحد پائین‌تر ایستاده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز افت کرد و در پایان معاملات 251 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 333 هزار و 28 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس 19 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 661 واحد رسید.

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 179 نماد رشد قیمت داشتند که 129 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. همچنین 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 199 نماد بورسی و 92 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 456 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 31 درصد افزایش یافته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 67 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «نوری»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «وتجارت»، «کچاد» و «وبملت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «هرمز»، «بپاس» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، فرابورس و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افت مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 6 درصد کاهش یافت و 68 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد افت کرد و در رقم 107 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته 84 درصد کاهش یافته است.

امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات)  با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی، نمادهای کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس) و کزغال (شرکت زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 147 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 677 میلیارد تومان بود که 33 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 477 میلیارد تومان رسید که 43 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 124 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز تجلی با تعداد 715 میلیون 462 هزار و 252 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد خودرو و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس