به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، 11 بهمن 1400، شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی رشد کرد و با افزایش 10 هزار و 22 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 294 هزار و 670 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 2 هزار و 972 واحدی در سطح 330 هزار و 732 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 87 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 618 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 330 نماد رشد قیمت داشتند که 240 نماد بورسی و 90 نماد فرابورسی بودند. همچنین 141 نماد کاهش قیمت داشتند که 91 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

صعود سهم‌های ریالی 

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای خودرویی بازار سهام افزایش یافت و گروه «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار بود. خودرو، خساپا، خگستر، خبهمن، خپارس و خزامیا از جمله نمادهای این گروه بودند که بیشترین رشد قیمت را داشتند. 

همچنین نام نمادهای خودرو، خبهمن و خساپا در میان اثرگذاران بر رشد شاخص کل بورس به چشم می‌خورد. به علاوه سه نماد خودرویی خساپا، خودرو و خبهمن به همراه وبملت و وتجارت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

بعد از گروه «خودرو و ساخت قطعات»، گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» سبزترین گروه بازار بود و اغلب نمادهای این گروه رشد قیمت داشتند.

امروز نماد وبملت (بانک ملت) با صف‌ خرید 126 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وبملت، نمادهای وتجارت (بانک تجارت) و خساپا (شرکت خودروسازی سایپا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

همچنین وبملت بیشترین ورود پول حقیقی بازار را داشت که ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 21 میلیارد تومان بود. پس از وبلمت، خساپا و وتجارت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

photo_2022-01-31_13-12-20 (2)

خروج نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 212 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 18 درصد افزایش یافته است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «وبملت»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و «شپدیس»، «پارسان» و «غکورش» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «هرمز» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کوثر»، «آریا» و «کلر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شتران صدرنشین است و شبندر و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  تجلی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 158 هزار و 658 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 152 هزار و 805 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 1.4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 288 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در یک ماه اخیر است. ارزش معاملات خرد سهام 3 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

رشد مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 52 درصد کاهش یافت و 50 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 126 درصد رشد کرد و در رقم 559 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته 3.5 برابر معادل 256 درصد افزایش یافته است.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

نقشه