به گزارش اکوایران، مس پس از انتشار نتایج جلسه فدرال رزرو در هفته گذشته بیشترین کاهش نرخ هفتگی خود ظرف 3 ماه گذشته را تجربه کرد به‌نحوی که هر پوند مس در معاملات آتی بورس نیویورک با کاهش هفتگی 4.7 درصدی به 4.3 دلار به ازای هر پوند رسید.

فدرال رزرو روز چهارشنبه هفته گذشته با اتمام این دور از جلسات خود اعلام کرد که نرخ بهره ایالات متحده آمریکا را در ماه مارس افزایش خواهد داد. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو گفت: فضا برای افزایش نرخ‌های بهره بدون به خطر انداختن بازار کار وجود دارد. بازار کار از نظر سطح مشاغل جدید و دستمزدها در رکورد تاریخی مثبتی قرار دارد.

در این شرایط بازار در انتظار پنج‌مرحله افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا طی سال‌جاری میلادی است. این تصمیم از جمله اقدامات مدنظر فدرال‌رزرو برای حرکت در مسیر سیاست انقباضی و کاهش تورم است. این اعلام باعث شد شاخص دلار آمریکا جهش کرده و در روز پنج‌شنبه تا 97.3 واحد صعود کند که این نرخ بیشترین میزان شاخص دلار آمریکا پس از نیمه سال 2020 بود. در عین حال نرخ بازدهی اوراق 10ساله آمریکا تا 1.8 درصد صعود کرد. این موارد زمینه تضعیف نرخ بسیاری از کامودیتی‌ها را  در بازارهای کالایی دنیا فراهم کرد.

فلز سرخ در بورس فلزات لندن نیز هفته کاهشی داشت به‌نحوی که هر تن مس در این بازار با کاهش هفتگی 3 درصدی در معاملات فروش نقدی و تحویل فوری روبرو شد و هر تن مس به قیمت 9 هزارو 678 دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت.

سقوط ارزش معدنکاران مس

افت نرخ مس در بازارهای جهانی به کاهش ارزش سهام شرکت‌های معدنی استخراج‌کننده مس در دنیا نیز منجر شد به‌نحوی که ارزش سهام فریپورت (Freeport-McMoRan) با افت هفتگی 12.9 درصدی، ارزش شرکت فرست کوانتوم مینرال (First Quantum Minerals) با کاهش هفتگی 12.6 درصدی و ارزش شرکت Ivanhoe Mines نیز با عقبگرد 10.8 درصدی روبرو شد.

اوله هانسن، تحلیلگر بانک ساکسو، در خصوص عقبگرد نرخ مس گفت: این عقب‌نشینی نرخ احتمالا تا پایان تعطیلات رسمی سال نوی چین در هفته آینده به دلیل تضعیف تقاضا در این زمان ادامه پیدا می‌کند. با این حال، همچنان چشم انداز بلندمدت مثبت باقی می‌ماند، زیرا حرکت دنیا از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش تقاضا از رشد قیمتی در این بخش حمایت می‌کند.