به گزارش اکوایران، ظرف روز پایانی هفته اخیر منتهی به روز جمعه بیست و هشتم ژانویه نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی تا مرز 150 دلاری شدن پیش رفت به نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین با رشد 9 دلار و 15 سنتی ظرف یک روز به 147 دلار و 90 سنت رسید. افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن در آستانه شروع سال نوی چینی به‌منظور ذخیره‌سازی این محصول در انبار مهم‌ترین دلیل صعود نرخ این محصول در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش پلتس معاملات آتی سنگ‌آهن با برآورد بهبود تقاضا در هفته‌های پیش‌رو و پس از اتمام زمان برگزاری المیپیک زمستانی پکن رو به افزایش گذاشته است. با این وجود تسهیل فولادسازی در چین پس از اتمام برگزاری المپیک زمستانی پکن تنها یک حدس بوده و لزومی در تحقق آن وجود ندارد.

در عین حال که برآورد رشد تقاضا به کمک بازار سنگ‌آهن آمد، احتمال اختلال عرضه این محصول از سوی استرالیا با شیوع امیکرون در این کشور نیز مزید بر علت شد و زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کرد.

سخنان شی‌جین پینگ، حامی بازار آهن و فولاد

پلتس در گزارش خود به نقل از منابع صنعتی و فعالان بازار فولاد چین گفت: انتظار می‌رود تولید فولاد چین در نیمه اول سال 2022 افزایش یابد، اما بعید است که این روند افزایشی در نیمه دوم سال 2022 ادامه یابد.

علی‌رغم اهداف بلندپروازانه چین برای کاهش انتشار کربن، رئیس‌جمهور شی جین پینگ گفته است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به معنای کاهش بهره‌وری صنایع نیست. این اظهار نظر با ایجاد امیدواری نسبت به بازار سنگ‌آهن زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کرده است.

سیاست‌های اقتصادی چینی‌ها و رشد نرخ سنگ‌آهن

در این شرایط موسسه فست‌مارکت این جهش قیمتی در بخش سنگ‌آهن را عمدتا ناشی از سیاست‌های انبساطی دولت چین می‌داند که می‌تواند به تحریک تقاضا منجر شده و از این منظر زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کند. در عین حال این موسسه نگرانی نسبت به اختلال در بخش عرضه را نیز به‌عنوان پارامتر دیگر اثرگذار برای جهش قیمتی در این بخش مطرح می‌کند.