به گزارش اکوایران، جولیان کتل، نایب رئیس وود مکنزی معتقد است قیمت کامودیتی‌ها با محوریت محصولات معدنی و فلزی می‌تواند از اوج قیمتی خود در سال 2021 کاهش یابد؛ البته ریسک‌های متعددی در مسیر تحقق این برآورد وجود دارد. سایه کرونا و احتمال اختلال در عرضه همچنان در کمین اقتصاد جهانی است و می‌تواند هر برآوردی از آینده بازارها را غلط کند.

تضعیف تقاضا در انتظار محصولات معدنی و فلزی

اغلب شواهد اقتصادی از تعدیل رشد تقاضا برای محصولات معدنی و فلزی در سال 2022 حکایت دارد. با توجه به تورم جهانی اغلب بانک‌های مرکزی دنیا در این سال درصدد کاهش محرک‌های مالی برمی‌آیند و سیاست‌های انقباضی سختگیرانه‌ای پیش گرفته خواهد شد. در عین حال برآورد می‌شود که در این سال زنجیره تامین به وضعیت عادی بازگردد و به این ترتیب عرضه محصول به بازار جهانی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان با سادگی بیشتری رخ می‌دهد.

با این وجود بازارها در سال جدید میلادی با ابهامات زیادی روبرو هستند؛ در حالی که اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه در اغلب مناطق دور از انتظار است؛ اما خطرات تضعیف تقاضا با شیوع سویه اومیکرون وجود دارد. در این شرایط با توجه به اوج‌گیری تورم در دنیا بسیاری از دولت‌ها نمی‌توانند به سادگی به سراغ اعمال محرک‌های مالی بروند؛ در عین حال چین نیز با چالش انتشار آلاینده‌های کربنی روبرو است و این موضوع باعث می‌شود تا تولیدات صنعتی در این کشور تحت فشار قرار گیرد.

چالش عرضه ادامه‌دار می‌شود

بخشی از رشد قیمتی ایجاد شده در بخش محصولات معدنی و فلزات در سال گذشته میلادی متاثر از کمبود عرضه ناشی از افت تولید یا محدودیت حمل و عرضه محصول به بازارها رقم خورد. انتظار می‌رود که ظرف سال 2022 نیز این چالش‌ها همچنان پابرجا باشند. بحران انرژی کشورهای اروپایی در سال 2022 نیز ادامه دارد و این موضوع زمینه رشد بهای زغال‌سنگ حرارتی را فراهم می‌کند. به این ترتیب همچنان تولید محصولات صنعتی در دنیا با افزایش هزینه ورودی در بخش انرژی تقویت می‌شود. در عین حال دنیا با وضع تعرفه‌های تجاری از سوی کشورهای تولیدکننده و واردکننده روبرو است که این هزینه‌ها نیز زنجیره عرضه را با چالش روبرو می‌کند.

کاهش سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع فلزی

رابین گریفین از دیگر معاونان وودمکنزی در خصوص بازار محصولات معدنی و فلزی گفت: انتظار می‌رود که بخش عرضه در سال 2022 بهبود داشته باشد؛ اما بعید است که سرمایه‌گذاری جدید و معناداری در بخش معدن و فلزات انجام شود. این در حالی است که شرکت‌های فعال در این بخش درآمدهای قابل توجهی داشته‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود که این درآمد به کجا هدایت می‌شود؟

تلاش دنیا برای کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی از تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش محصولات صنایع معدنی که اغلب انرژی‌بر هستند می‌کاهد.

رونق در بازیافت قراضه‌ها

با توجه به تمرکز دنیا بر کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی، بازیافت قراضه و جایگزنی استفاده از قراضه با مواد معدنی نیز به‌عنوان یک راه حل مهم برای رفع کسری عرضه مطرح است. در حال حاضر استفاده از قراضه‌های فولادی، آلومنیومی و... در دنیا رواج دارد اما باید منتظر بازیافت محصولات جدید نیز بود.