به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، 3 بهمن 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 25 هزار و 254 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 256 هزار و 546 واحد رسید.

شاخص هم وزن با افت 5 هزار و 944 واحدی در سطح 328 هزار و 244 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 201 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 354 واحد قرار گرفت.

مالیات ستانی از صنایع بورسی

صبح امروز انتشار خبر مالیات ستانی از صنایع بورسی موجب شدت گرفتن روند نزولی شاخص‌های بازار سهام شد. خبرگزاری فارس به نقل از هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 نوشته است: «طبق تبصره 6 لایحه بودجه 1401، دولت ملزم شده است که از درآمدهای حاصل از صادرات مواد خام و نیمه‌خام معدنی و شیمیایی مالیات اخذ کند.» 

بیگی‌نژاد گفت: «در آیین‌نامه دولت که شامل فهرستی از مواد خام و نیمه‌خام بود، مواد نیمه‌خامی همچون متانول، اوره و پلی‌اتیلن ذکر نشده بود. در حال حاضر حدود 80 درصد از صادرات محصولات پتروشیمی کشور شامل همین سه محصول است و عجیب بود که در فهرست دولت برای شمولیت مالیات بر درآمد صادراتی خبری از این سه محصول نبود.»

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: «اعضای کمیسیون تلفیق بودجه درباره این موضوع تصمیم‌ گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره 6 لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند.»

گروه‌های قرمز بازار سهام

در معاملات روز یکشنبه قیمت سهام نمادهای گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «خودرو و ساخت قطعات» و «سرمایه‌گذاری‌ها» کاهش یافت و این گروه‌های یکپارچه قرمزپوش شدند. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 44 نماد رشد قیمت داشتند که 27 نماد بورسی و 17 نماد فرابورسی بودند. همچنین 439 نماد کاهش قیمت داشتند که 316 نماد بورسی و 123 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سهامداران حقیقی

امروز برای بیست و دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 791 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد 190 درصدی را نشان می‌دهد. این بیشترین خروج پول حقیقی در 3 ماه اخیر است. 

 در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی باز هم به سهام تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 96 میلیارد تومان بود. پس از تجلی، نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «شتران»، «ومعادن» و «پاکشو» نیز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «تجلی»، «وهور» و «دتوزیع» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شتران صدرنشین است و شپنا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  تجلی، کرمان و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خُرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 490 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 335 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 174 میلیارد تومان رسید که 37 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

افزایش مازاد عرضه بازار

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 103 درصد افزایش یافت و 333 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 75 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی برای دومین روز کاری متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و پدرخش (شرکت درخشان تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 23 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس