به گزارش اکوایران، نوسان نرخ آلومینیوم در سطوح بالای قیمتی در سال 2021 بر صنایع غذایی مصرف‌کننده ظروف یا قوطی‌های آلومینیومی اثرگذار شد؛ هیلتون شلسبرگ، یکی از مدیران اجرایی سازنده نوشیدنی انرژی‌زای شرکت  Monster Beverage، از افزایش هزینه‌های تولید و قرار گرفتن زیر فشارهای تورمی گفت. شلسبرگ گفت: بهای قوطی‌های آلومینیوم این نوشیدنی‌ها در سال جاری رشد 60 درصدی داشته است؛ در عین حال در این بازه زمانی سایر هزینه‌های تولید از جمله هزینه نیروی کار نیز صعودی بوده و این موضوع شرکت Monster را مجبور به افزایش قیمت‌ها کرده است. در این شرایط این شرکت در حال بررسی دور دیگری از افزایش قیمت در ماه‌های آینده است.

آلومینیوم در صنایع مختلفی از جمله ساخت‌وساز، تولید خودرو، بسته‌بندی انواع خوراکی و ... به مصرف می‌رسد. ظرف ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه قرنطینه‌ای از میزان تقاضا برای این فلز برای صنایع ساخت‌وساز و خودروسازی کاسته شد؛ اما در ادامه با بازگشت شرایط به حالت تقریبا عادی این بخش از تقاضا به وضعیت عادی بازگشت. در عین حال شیوع کرونا باعث شد تا تقاضا برای مواد غذایی بسته‌بندی شده افزایش پیدا کند و از این منظر بخش تقاضا برای ظروف آلومینیوم افزایش پیدا کند؛ این موضوع محرکی برای رشد قیمتی آلومینیوم بود.

حمایت تورم از صعود نرخ

ظرف دسامبر 2021 تورم ماهانه ایالات متحده آمریکا به رکورد 40 سال اخیر خود رسید. همه‌گیری ویروس کرونا زنجیره تامین را دچار اختلال کرد و از این منظر زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کرد. در عین حال شیوع کرونا به افزایش هزینه‌های کالا و حمل و نقل منجر شد. از سوی دیگر نیز شیوع کرونا به چالش تامین نیروی کار منجر شده است.

نیک مودی، تحلیلگر RBC Capital Markets در یادداشتی نوشت: تورم و اختلالات زنجیره تأمین در سال 2022 نیز همچنان باقی خواهد ماند.