به گزارش اکوایران، کاهش نرخ بهره در چین به حمایت قیمتی از فلزات در بورس‌های کالایی دنیا منجر شد و زمینه رشد نرخ فلز سرخ را فراهم کرد. در روز چهارشنبه نوزدهم ژانویه مس در معاملات آتی شانگهای تا 70 هزار و 20 یوآن برابر 11 هزار و 28 دلار در هر تن صعود کرد. در عین حال در ساعت 7:25 صبح به وقت گرینویچ هر تن مس در معاملات فروش سه ماه آینده بورس فلزات لندن با رشدی 0.4 درصدی تا 9 هزار و 718 دلار صعود کرد.

موسسه ANZ در یادداشتی اعلام کرد: کاهش نرخ بهره در چین از رشد قمیتی در بخش فلزات ظرف هفته جاری حمایت کرد. با توجه به پایین بودن تورم مصرف‌کننده در چین ظرف سال 2021 دولت چین این امکان را دارد که با تزریق محرک‌های مالی از رشد تولید ناخالص داخلی این کشور حمایت کند. این موضوع زمینه رشد قیمتی در بخش کامودیتی‌ها را فراهم می‌کند.

معاون رئیس بانک مرکزی چین، لیو گوچیانگ، روز سه‌شنبه هجدهم ژانویه پس از آخرین کاهش نرخ بهره، گفت: بانک مرکزی چین تدابیر سیاستی بیشتری برای تثبیت رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی اعمال خواهد کرد. تحقق این سیاست به تقویت تقاضا برای مس منجر شده و زمینه رشد قیمتی فلز سرخ را فراهم خواهد کرد.

افزایش موجودی مس در انبارهای بورسی

کاهش موجودی مس در انبارهای بورسی از جمله دلایل اوج‌گیری نرخ فلز سرخ در بورس فلزات لندن ظرف ماه‌های گذشته بود. در نیمه ماه ژانویه میزان ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن به 94 هزار و 525 تن رسید که این رقم بیشترین میزان موجودی این انبارها ظرف 2 ماه اخیر است. افزایش موجودی مس در انبارهای بورسی نگرانی در خصوص کمبود این فلز را کاهش داده و سرعت‌گیری در مسیر اوج‌گیری قیمتی فلز سرخ شده است.

بازی شاخص دلار با فلز سرخ

بهای فلز سرخ که در روزهای پایانی هفته قبل برابر روز جمعه چهاردهم ژانویه تا 9 هزار و 900 دلار صعود کرده بود، در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری یعنی دوشنبه شانزدهم ژانویه تا 9 هزار و 674 دلار در بورس فلزات لندن عقب‌نشینی کرد. بهبود ارزش شاخص دلار آمریکا از مهم‌ترین دلایل عقبگرد قیمت مس از روز جمعه تا دوشنبه هفته جاری بود.

با توجه به عقبگرد مجدد شاخص دلار آمریکا در روز سه‌شنبه و چهارشنبه احتمال اوج‌گیری مجدد نرخ کامودیتی‌ها ظرف 2 روز پایانی هفته جاری به قوت وجود دارد.