به گزارش اکوایران، در معاملات آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس با صعود 22 هزار 353 واحدی به سطح یک میلیون و 398 هزار واحد رسید تا برای سومین روز متوالی رشد کرده باشد. 

بورس

سنت‌شکنی شاخص کل

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد افزایش داشت. در پایان معاملات شاخص کل به رقم یک میلیون و 398 هزار واحد رسید که نسبت به روز سه‌‌شنبه 22 هزار و 253 واحد صعود کرده است.

شاخص بورس برای اولین بار در یک ماه اخیر سه روز صعودی را پشت سر گذاشت تا سنت شکنی کرده باشد. 

شاخص کل هم‌وزن نیز روند صعودی را پشت سر گذاشت و در پایان معاملات 7 هزار و 727 واحد نسبت به روز گذشته بالا آمد و در رقم 374 هزار و 353 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس 310 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 853 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 457 نماد رشد قیمت داشتند که 326 نماد بورسی و 131 نماد فرابورسی بودند. همچنین 26 نماد کاهش قیمت داشتند که 16 نماد بورسی و 10 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 93 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 5 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی

امروز پس از 12 روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 100 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود  پول  حقیقی به  سهام  شپدیس (پتروشیمی پردیس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 40 میلیارد  تومان  بود. پس از شپدیس، سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و وصنعت (شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «کچاد» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «لپارس»، «پاکشو» و «افق» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «حآفرین» و «کاسپین» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و فسبزوار و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، فجهان و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید  

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 174 درصد رشد کرد و در رقم 732 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به سه‌شنبه 62 درصد کاهش یافت و 34 میلیارد تومان شد. 

نماد سمگا (شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 94 میلیارد تومانی در صدر  جدول  تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت  سرمایه گذاری  سهام عدالت  استان خراسان  رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 25 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، وسصفا (شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان) و وسقم (شرکت سرمایه‌گذاری استان قم) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افزایش 25 درصدی به رقم 6 هزار و 391 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به 876 میلیارد تومان رسید که 13 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 26 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 641 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 120 میلیارد تومان بود.

پس از لپارس، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد فرابورس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز خودرو (ایران خودرو) با تعداد 447 میلیون و 813 هزار و 942 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خبهمن تعلق داشت. کرمان و خپارس در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

03