روز چهارشنبه خبر افزایش دامنه نوسان بازار اول بورس و فرابورس به مثبت و منفی هفت درصد منتشر شد که خبر بسیار خوبی برای افزایش نقدشوندگی و رشد ارزش معاملاتی است زیرا اصلاح های قیمتی فرسایشی نمی شود و از هیجان صف های خرید کم می کند. در بازار ارز نیز حباب درهم نیز برای دومین بار در این هفته مثبت شد.

آیا گروه پالایشگاهی لیدر می شوند؟

سهام کوچک در هر جهتی که حرکت کند برای ادامه مسیر خود نیاز به رهبری یک گروه مطرح بازار دارد، در بازگشت قبلی شاخص کل، سهام گروه خودرو به رهبری سایپا لیدری بازار سهام را به عهده گرفته بود که بعد از برخورد به سقف ۲۴۰ تومانی عقب نشینی سایپا کار را برای بقیه بازار سخت تر کرد، پیش از بازگشت شاخص کل از محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی شاخص هم وزن کمی خود را بالا کشید ولی اگر رهبری برای بازار پیدا نشود که جهت حرکت را به سهام کوچک نشان دهد افزایش های قیمتی شاخص هم وزن نوسان های محدود خواهد بود.

روز چهارشنبه گروه پالایشی مثبت های رو به بالای خوبی را نسبت به بقیه سهام شاخص ساز تجربه کردند و رشد قیمتی شرکت های بزرگ در گروه پالایشی بهتر از سایر شرکت های شاخص ساز بود، قرارگیری سهام گروه پالایشگاهی در محدوده حمایتی و نسبت قیمت به سودآوری ارزنده، سهام پالایشگاهی را در کاندیداتوری لیدری بازار قرار داده بود که در آخرین روز معاملاتی این هفته، رشد قیمت نفت جهانی بهانه را به دست گروه پالایشگاهی داد و این گروه یک بازگشت پر قدرت را تجربه کردند. حال باید دید که آیا گروه پالایشی می تواند جایگاه خود را به عنوان لیدر جدید بازار تثبیت کند؟

روز چهارشنبه خبر افزایش دامنه نوسان بازار اول بورس و فرابورس به مثبت و منفی هفت درصد منتشر شد که خبر بسیار خوبی برای افزایش نقدشوندگی و رشد ارزش معاملاتی است زیرا اصلاح های قیمتی فرسایشی نمی شود و از هیجان صف های خرید کم می کند، همچنین نوسان گیران را نیز برای حضور در بازار ترغیب می کند که باعث روان شدن معاملات در بازار سرمایه خواهد شد. در سقوط قیمتی که بازار سرمایه در سال ۹۹ تجربه کرد به دلیل بالا بودن میزان حباب شاخص و جلوگیری از سقوط شاخص کل، در آن زمان دامنه نوسانات به دو‌ درصد کاهش یافت و در نهایت حجم کم معاملات در زمان سقوط شاخص کل موجب شکل گیری صف های فروش پی در پی، ارزش خرد معاملاتی بسیار کم و اصلاح فرسایشی شد. در این شرایطی که شاخص کل با بازگشت دوباره از محدوده حمایتی اخیر خود چراغ سبز بهتر شدن وضعیت معاملات را برای سهامداران روشن کرده افزایش دامنه نوسان یک سیگنال مثبت برای بازار تلقی می شود زیرا بازارساز برای اعمال سیاست‌های خود به دنبال وقت مناسب است و با اعمال این سیاست ها در بازار منفی موجبات ناراحتی سهامداران را فراهم نمی بکند.

تغییر تاکتیک درهم

درهم در معاملات دیروز دوباره تغییر تاکتیک داد، این دومین بار در طول هفته جاری است که حباب دلاری درهم منفی میشود. درهم تقریبا از اواخر اردیبهشت ماه دیگر حباب منفی قیمتی تجربه نکرده بود و دلیل آن افزایش انتظارات تورمی به خاطر حذف ارزترجیحی، طولانی شدن زمان مذاکرات و افزایش بدبینی نسبت به حصول توافق بود که حباب درهم را مثبت کرد، ولی پس از آنکه قیمت درهم تحت تأثیر افزایش سطح خوش بینی ها پایین آمد حباب مثبت درهم با توجه به شرایط گاهی رشد های قابل توجهی را ایجاد می کرد و به عنوان توجیهی برای معامله گران ازغیر واقعی بودن کاهش قیمت ها در بازار آزاد استفاده می شد، زیرا قیمت درهم به عنوان تقاضای قیمتی واقعی بازار ارز شناخته شده است.

 در معاملات این هفته پس از مدت ها حباب درهم منفی شد، در صورتی که تغییر زیادی نکند و حباب آن در محدوده های مثبت بالا قرار نگیرد، می‌تواند بازار آزاد را برای مدتی کم نوسان کند.

دلار تهران دیروز روی مرز ۲۹ هزار تومان معامله شد ولی درهم مرز محدوده ۸ هزار تومانی را از دست داد ‌و با دو پله کاهش نسبت به معاملات پایانی سه شنبه روی محدوده ۷هزاررو ۸۶۰ تومان قرار گرفت.

بر اساس گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشور ایران، روز قبل ایران پاسخ خود را از آمریکا دریافت کرد و این پاسخ در دست بررسی است. با توجه به پاسخ آمریکا و شرایط درهم و دلار اگر ریسک جدیدی بر بازار اعمال نشود دلار فردا نوسان رو به بالای قابل توجهی نخواهد داشت و شاید نزولی هم شود.

 سکه کاهشی شد

 پس از انتشار داده های پی ام آی آمریکا، چون کمتر از انتظار بود ارزش اونس افزایش یافت، قیمت اونس طلا به نیمه بالایی کانال ۱۷۰۰ دلاری رسید ولی سکه امامی تحت تأثیر جو معاملاتی کاهش یافت، قیمت هرقطه سکه امامی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد وحباب سکه با یک درصد کاهش در بالای محدوده ۱۱ درصد قرار گرفت. ربع سکه نیز بدون تغییر نسبت به روز قبل در محدوده ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت ها در سکه رفاه بورس کالا در آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه، به خاطر کم بودن خریدار و افزایش عرضه حقوقی کاهش یافت که نشان میدهد در صورت عدم تغییر شرایط، سکه امروز معاملات رو به بالای خاصی را تجربه نخواهد کرد.