به گزارش اکو ایران، میزان اشتغال‌زاییِ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه دسامبر ناامید کننده بوده و رقم آن کمتر از نصفِ رقمی بوده که تحلیل‌گران انتظارش را داشتند.

اما در نیمه پر لیوان، نرخ بیکاری در این کشور به 3.9 درصد رسیده که پایین‌ترین نرخ پس از همه‌گیری کرونا به شمار می‌آید. نرخ بیکاری آمریکا در فوریه 2020 برابر با 3.5 درصد بوده‌است.

البته تبعیض نژادی هنوز جزو مسائلی است که روی اشتغال در این کشور اثر می‌گذارد. در حالی‌که نرخ بیکاری سفیدپوستان آمریکایی در ماه دسامبر کاهش 0.5 درصدی داشته، در مورد آفریقایی-آمریکایی‌ها این نرخ 0.6 درصد افزایش یافته به 7.1 درصد رسیده‌ است. نرخ بیکاری زنان سیاهپوست در آمریکا در ماه دسامبر از 4.9 درصد به 6.2 درصد افزایش پیدا کرده‌است.

گزارش ماهانه اشتغال، بازار سهام را گیج کرد

اعلام گزارش ماهانه اشتغال آمریکا روی بازار سهام در این کشور هم اثر گذاشته ‌است. براساس گزارش سی‌ان‌ان بیزینس، سرمایه‌گذاران ظاهرا نسبت به این گزارش احساس سردرگمی می‌کنند. به صورت کلی، ارزش سهام مختلف در بازار سرمایه به دنبال اعلام گزارش ماهانه اشتغال آمریکا، کاهش پیدا کرد چرا که تعداد شغل‌های ایجادشده کمتر از میزان مورد انتظار تحلیل‌گران اقتصادی بود.

شاخص اس اند پی 500 به دنبال این خبر، هفته را با 0.4 درصد کاهش به پایان رساند. یکی از نکاتی که باعث شد بازار سرمایه همچنان خوشبین بماند این بود که دولت اعلام کرد طی 12 ماه گذشته، میزان دستمزدها رشد 4.7 درصدی داشته ‌است. البته برخی افراد به دنبال این خبر دولت ابراز نگرانی کردند به این دلیل که ممکن است فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برنامه افزایش نرخ بهره برای مقابله با نرخ تورم را متوقف کند.