به گزارش اکو ایران، نرخ سود بین بانکی در کشور روندی صعودی به خود گرفته و در هفته های اخیر پاییزی در ایران در حال افزایش بوده است. این روند درهفته دوم آذرماه متوقف شده و به نظر می رسد به سقف خود در این مدت برخورده کرده باشد.

به طور کلی بانک مرکزی با عملیات در دو بازار اقدام به مدیریت نرخ سود بین بانکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می کند.

این دو بازار عبارتند از بازار شبانه و بازار بین بانکی

روند افزایش در نرخ سود بازار باز

در عملیات بازار باز بانک مرکزی با فروش اوراق به بانک ها با تاریخ سررسید مشخص و نرخ سود معلوم به بسط پول می پردازد. در همین رابطه در هفته اخیر بسط پول در بازار بازار به بالاترین سطح خود درتمام مدت برگزاری این بازار رسید. در ادامه با این افزایش بانک مرکزی نرخ سود بازار باز و تاریخ سررسید اوراق را نیز متعاقبا افزایش داد. این نرخ در هفته اخیر به  20.2 درصد رسیده و متناسب با آن تاریخ سررسید نیز با افزایش مواجه شده و به دوهفته ارتقا پیدا کرد.

هرچند نرخ سود در هفته گذشته اندکی افزایش پیدا کرده اما همزمان با این صعود اضافه شدن تاریخ سررسید می تواند از بار هزینه نرخ سود برای بانک ها بکاهد.

درصورتی که تاریخ سررسید اوراق افزایش پیدا کند در این صورت پول بسط داده شده در بانکها دوبرابر شده و این اتفاق می تواند اثر فزاینده این پول بر نقدینگی کشور را دوبرابر کند. در این صورت احتمالا برای جبران این نقدینگی خلق شده نیاز به افزایش بیشتر نرخ سود در این بازار باشد.

نرخ سود

توقف روند نرخ بهره بین بانکی 

در سوی دیگر بازارها بانک مرکزی با بسط پول و تعیین نرخ سود کف و سقف سعی در بهبود وضعیت نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی دارد. 

دالان نرخ سود در این بازار در اختیار بانک مرکزی است که معادل با 14 تا 22 درصد است. به عبارت دیگر بانک ها در این دالان می توانند اقدام به وام‌دهی شبانه یا کوتاه مدت با نرخی در همین محدوده کنند. نرخ موزون وام دهی بانک ها در این بازار معادل با نرخ بهره بین بانکی است.

در همین رابطه در هفته دوم آذر اعتبارات قاعده مند کاهش قابل توجهی پیدا کرده و در سطح 703 میلیارد تومان قرار گرفت. این کاهش هم زمان با کاهش نرخ سود بین بانکی رخ داد. طبق آمار و ارقام این نرخ که در هفته گذشته با ثبت 21.09 درصد به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده بود 0.03 واحد درصد کاهش پیدا کرد.

در صورتی که روند نرخ سود در هفته های قبل مسیری رو به افزایش داشته می توان گفت اکنون شاهد توقف مسیر فزاینده در این متغیر هستیم. 

نرخ سود