به گزارش اکو ایران، روند خرید اوراق بدهی دولتی در هفته اول شهریور بازهم صعودی شد. در این هفته دولت 3 هزار و 660 میلیارد تومان اوراق به مشتریان فروخته که در بازار سال جاری سابقه نداشته است. اما این فروش چند نکته مهم را به همراه داشته است.

به طور کلی دولت در جهت تامین کسری بودجه خود می تواند اوراق خود را در بازار اولیه عرضه کرده و مشتریان اعم از بانکها و بورسی ها متناسب با مطلوبین خود در این معاملات مشارکت داشته باشند.

برخی از کارشناسان معتقدند فروش بیشتر اوراق بدهی دولتی در این بازار به معنای آن است که درآمدزایی دولت از مسیرهای غیرتورمی تری حاصل خواهد شد. در همین رابطه در هفته منتهی به 2 شهریور ماه چهاردهمین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شد.

رکوردزنی حراج اوراق بدهی دولتی در مرحله چهاردهم

در هفته اخیر دولت توانسته 3 هزار و 660 میلیارد تومان اوراق خود را به فروش بگذارد که بالاترین حجم حراج در مراحل امسال بوده است.

از این میزان 508 میلیارد تومان را بانک ها خریداری کرده و مابقی را نهادهای تامین سرمایه تهیه کرده اند. سهم 3 هزار و 152 میلیارد تومانی بورسی ها در تامین کسری نیز در میان ماه های اخیر بالاترین سهم به شمار می اید که دلیل عمده آن عرضه اوراق عجیب دولت در بازار بوده است.

رکوردزنی نرخ سود ارواق بدهی دولتی در بازار اولیه

در این هفته سه دسته اوراق عرضه شد. اراد 107 اراد 109 و اراد 110 . دسته اول نرخ سود 22 درصدی داشته و نرخ سود در دسته سوم نیز برابر با 22.29 درصد به ثبت رسیده که عامل اصلی هجوم بورسی ها به این بازار بوده است.

مشاهدات بازار اولیه در سال های اخیر نشان می دهد هیچگاه تا به حال مرز نرخ سود اوراق عرضه شده در بازار از 22 درصد عبور نکرده بود. درنهایت شکستن مرز 22 درصدی دولت در بازار اولیه موجب شده تا بورسی ها هزار و 870 میلیارد تومان اراد 110 از دولت خریداری کنند. این در حالی است که کل عرضه این اوراق برابر با 2 همت بوده است. ینی در اولین فروش خود به دلیل نرخ سود بالا، 93.5 درصد آن فروخته شد.

اقدامات اخیر دولت همگی در راستای نیاز این نهاد به برطرف کردن کسری بودجه بوده و الزام این امر موجب شده تا در هفته های اخیر انعطاف بیشتری را به خرج دهد.

اوراق بدهی دولتی