بانک مرکزی در جهت کنترل نرخ سود بین بانکی و حجم نقدینگی بانک ها به عملیات در دو بازار می پردازد. نرخ بهره بین بانکی به طور کلی یکی از شاخص های مهم اقتصاد کلان تلقی می شود که بانک مرکزی در جهت سیاست های خود با تغییر معاملات در بازار باز و بازار شبانه سعی می کند تا آن را هدایت کند. اکنون از بده بستان بانک ها با بانک مرکزی در این هفته 20 مرحله سپری شده است.

در ابتدای مرداد ماه بانک مرکزی در جهت اعتراض بورسی ها به افزایش نرخ سود بین بانکی، این شاخص را تنزل داد. در همین راستا بازار باز را رونق بیشتری داده و نرخ سود آن را هم به کف 20 درصد رسانید. این در حالی است که در هفته اخیر بانک مرکزی در عین بالا بردن تزریق پول در این بازار دوباره نرخ سود بازار باز را افزایش داده و اکنون به سطح بالایی رسانده است.

در همین راستا به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، عملیات بازار باز در هفته اول شهریور ماه  به 68 هزار میلیارد تومان رسید. 

در این بازار بانک ها می توانند نیازهای میان مدت خود را مرتفع ساخته و از بانک مرکزی استقراض کنند. مهم ترین ابزار در این بازار اوراق بدهی دولتی است. بانک هایی که اوراق خود را در بازار اولیه حراج تهیه کرده اند می توانند در این بازار آن را با سررسید یک هفته ای به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز متناسب با نرخ سود معلوم دوباره با قبض پول از نهادهای مالی به بانک های می فروشد.  این بده ستان به بیان ساده تزریق نقدینگی در بانک ها به صورت هفتگی قلمداد می شود.

بازار باز

کانال 60 همتی بسط پول در بازار باز

در هفته گذشته بسط نقدینگی در بازار باز برابر با 68 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که از هفته قبل تقریبا هزار و 500 میلیارد تومان کمتر شده است.

این کاهش در تزریق نقدینگی در بازار باز در حالی به ثبت رسیده که نرخ سود در این معاملات صعودی بوده است.

در هفته اخیر طبق اعلام بانک مرکزی نرخ سود ثبت شده در بازار باز برابر با 20.71 درصد بوده و از هفته قبل 0.41 واحد درصد بیشتر شده است.

اعتبارت قاعده مند بالاتر از بیست همت

در بازار شبانه، بانک ها با یکدیگر بده بستان کوتاه مدت دارند. تاریخ سررسید در این معاملات کوتاه مدت بوده و بانک های دارای کسری می توانند از بانک های دارای مازاد استقراض نقدینگی کنند. نرخ سود این معاملات در بازه 14 تا 22 درصد قرار داشته و این کف و سقف در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

در همین رابطه در این هفته اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بانک ها برابر با 24 هزار و 320 میلیارد تومان به ثبت رسیده و برای دومین هفته متوالی فراتر از کانال 20 هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

به عبارت دیگر در این بازار تزریق نقدینگی در بانک ها صعودی شده و نرخ سود روندی صعودی را طی کرده است.

بازار باز