به گزارش اکو ایران، یکی از بخش های  مهم نقدینگی در کشور مانده کل سپرده های بانکی است که روند صعودی آن می تواند نشان دهنده یکی از بخش های مهم نقدینگی باشد.

نقدینگی که رشد بالای آن از عوامل مهم رشد تورم به شمار می آید. در همین رابطه بانک مرکزی آخرین آمارهای خود را در خصوص سه شاخص مهم نقدینگی منتشر کرده که طی آن رشد نقطه ای سپرده های بانکی در سطج پایینی قرار گرفته است.

دومین رکورد در رشد نقطه ای کل سپرده های کشور

در تیرماه به روایت بانک مرکزی، مانده کل سپرده ها برابر با 5 هزار و 994 هزار میلیارد تومان بوده است.

مقایسه این شاخص با پایان سال گذشته نشان می دهد حجم سپرده ها در کشور 8.4 درصد رشد داشته که در مقایسه با رشد چهار ماهه سال قبل پایین تر بوده است. این رشد در پایان تیر ماه 1400 درحدود 14.3 درصد ثبت شده بود.

رشد نقطه ای یعنی مقایسه تیر امسال با سال گذشته نیز نشان می دهد مانده کل سپرده ها در کشور 35.3 درصد رشد داشته دومین رکورد را از لحاظ کمترین رشد های نقطه ای ثبت شده در 17 ماه گذشته داشته است. رکورد کمترین رشد نقطه ای نیز در اردیبهشت ماه 1401 ثبت شده بود که برابر با 35 درصد بوده است.

هم زمان به کاهش رشد نقطه ای سپرده ها در این مدت، رشد نقطه ای در تسهیلات دهی بانک ها نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

بانک مرکزی

کمترین رشد تسهیلات دهی بانک ها در یکسال و نیم اخیر

در سوی دیگر تسهیلات پرداختی بانک ها که به نوعی خلق نقدینگی در کشور نیز محسوب می شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد. طبق داده های ثبت شده دربانک مرکزی، حجم تسهیلات بانکی ثبت شده در تیر ماه برابر با 4 هزار و 362 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با پایان سال گذشته در حدود 5.3 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در مقطع مشابه سال گذشته این رشد برابر با 16.5 درصد ثبت شده بود.

نکته دیگر آن است در شرایطی که حجم تسهیلات دهی بانک ها درتیر 1400 برابر با 3 هزار و 253 هزار میلیارد تومان بوده رشد نقطه ای این شاخص در اولین ماه تابستانی امسال معادل با 34 درصد به ثبت رسیده که در بازه 17 ماه اخیر کمترین رشد نقطه ای به شمار می آید.

به نوعی ضمن کاهش رشد نقطه ای سپرده ها، رشد تسهیلات دهی بانک ها نیز کاهش قابل توجهی داشته است. در انتها نسبت تسهیلات دهی بانک ها پس از کسر سپرده قانونی به کل سپرده ها، روند نزولی را در این ماه اتخاذ کرده است.

بانک مرکزی

سطح 80 درصدی نسبت تسهیلات دهی به کل سپرده ها

طبق برآورده بانک مرکزی، نسبت تسهیلات دهی بانک ها پس از کسر سپرده قانونی به مانده کل سپرده ها در نظام بانکی برابر با 80.94 درصد ثبت شده است.

بررسی روند این شاخص نشان می دهد این کمترین سهم در بازه 15 ماهه بوده است. این در حالی است که در فروردین امسال سهم تسهیلات به 83 درصد رسیده و در بالاترین سطح این بازه زمانی قرار گرفته بود.

روند نزولی جدی در این نسبت به نوعی نشان دهنده کاهش خلق نقدینگی بانک ها و درادامه کاهش احتمالی روند نقدینگی باشد. برخی کارشناسان این روند کاهشی درنسبت تسهیلات دهی را در ادامه روند انضباط مالی بانک مرکزی در بانک ها عنوان کرده و اما برخی دیگر سطح پایین نرخ سود بانکی را عامل کاهش تسهیلات دهی بانک ها می دانند.

بانک مرکزی