به گزارش اکو ایران، روند نرخ سود بین بانکی در کشور دوباره صعودی شد. درهفته پایانی مرداد ماه به نظر در نرخ بهره بین بانکی چرخشی مقطعی ثبت شده که موجب شده تا شاخص پر سرو صدای این روزهای اقتصاد مسیر خود را تغییر دهد.

نرخ بهره که بورسی ها در هفته های متوالی در پی کاهش آن بودند به ناگاه در ابتدای ماه میانی تابستان افتی 0.5 واحد درصدی را ثبت کرده و از کانال 21 درصدی پایین تر آمد.

این افت اما در هفته پایانی متوقف شده است.

توقف روند نزولی نرخ بهره در پایان مرداد ماه

درحالی که در هفته سوم مرداد ماه سرعت افت نرخ بهره کم شده بود در در پایان این ماه دوباره به 20.64 درصد رسیده و از هفته قبل خود در حدود 0.05 واحد درصد بیشتر شد. این رشد در نرخ بهره هم سو با افزایش ثبت شده نرخ سود بازار باز در این مقطع بوده که می تواند علامتی از تغییر حداقل کوتاه مدت بانک مرکزی در تعیین نرخ سود باشد.

در این هفته معاملات بازار باز در مرز 70 همت ثابت مانده اما نرخ سود در این بازار تقریبا 20.3 درصد ثبت شده و از هفته قبل خود تقریبا 0.3 واحد درصد بیشتر شده است.

این در حالی بود که در بازار باز هفته های گذشته نرخ سود در بازار باز مسیری نزولی را ثبت کرده بود.

در کنار ثبات تزریق پول در بازار باز اما بانک مرکزی بسط نقدینگی دربازار بین بانکی را شدت بخشیده و به 25 هزار و 500 میلیارد تومان رسانید که علامتی از رشد تقاضای بانک ها د راین بازار بوده است.

با این حال افزایش عرضه بانک مرکزی نتوانست بر تقاضای بانک ها غلبه کرده و نرخ سود بین بانکی را ثابت نگه دارد. همین اتقاق موجب شدتا نرخ بهره در روندی افزایشی به 20.64 درصد رسیده و برابر با هفته دوم مرداد ماه ثبت شود. برخی از تحلیل گران در نهایت رشد بالای نرخ سود را به کاهش شدید منابع در بازار بین بانکی نسبت می دهند.

نرخ سود