نرخ سود در بازار های مالی در هر هفته از اهمیت بسزایی برخوردار است. تغییرات نرخ سود در این معاملات به شکلی است که تغییر در این شاخص ها المانی از تغییرات معاملات به شمار می آید. یکی از این بازار ها، بازار بین بانکی است که نرخ سود در آن به نوعی قیمت پول تلقی می شود. پایین آمدن این شاخص در هفته اخیر به نوعی تلقی کاهش قیمت پول در این مقطع خواهد بود.

به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، در هفته های اخیر روند نرخ سود در برخی بازارها  صعودی بوده است. در این بازارها مسیر معاملات تغییرات قابل تجهی داشته و در بازار باز به رکورد بی سابقه ای رسیده است.

ثبات نرخ سود در بازار اولیه 

در بازار اولیه اوراق بدهی، دولت به منظور تامین کسری بودجه می تواند اوراق خود را به مشتریان خود عرضه کرده و آن را به فروش برساند. در این بازار مشتری اوراق غالبا بانک ها و بورسی ها هستند. هرچه دولت اوراق بیشتری را در این معاملات به فروش برساند از لحاظ تورمی امری مهعم تلقی شده و بیشتر موجب جلوگیری از رشد تورم خواهد شد.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در این هفته نشان می دهد در دهمین مرحله حراج اوراق 460 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شده که کف این شاخص در سال جاری قلمداد می شود. نکته مهم دیگر در باب معاملات اینت هفته سهم صفر بانک ها در مشارکت در این بازار بوده است.

در ادامه محاسبات نیز نشان می دهد نرخ سود موزون در بازار برابر با 21.91 درصد بوده که البته با دو هفته قبل تغییر چندانی را ثبت نکرده است.

رکوردزنی نرخ سود در بازار باز

بانک ها می توانند اوراق خریداری شده در بازار اولیه را در بازار باز مورد معامله قرار دهند. در این بازار بانک مرکزی اوراق از بانک ها خریداری کرده و این نهادهای مالی نیز باید در سررسید معلوم و با نرخ سود مشخص آن ها را دوباره از بانک مرکزی بخرند. این بده بستان در بازار باز به نوعی بسط نقدینگی در این معاملات تلقی می شود که در 5 هفته متوالی در سطح 60 همت ثابت مانده است.

نرخ سود در این بازار برابر با 21.5 درصد بوده که بیشترین سطح را در بازه برگزاری بازار باز داشته است.

افت بی سابقه نرخ سود بین بانکی در سال 1401

نرخ سود بین بانکی در این هفته با 0.18 واحد درصد کاهش به 21.13 درصد رسید. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین افت نرخ سود بین بانکی در سال جاری به شمار می آید.

به موازات کنترل نرخ سود بین بانکی برای نجات بورس این شاخص در اولین هفته مرداد ماه کاهشی شد. متغیر مهم اقتصادی در کشور در بازار شبانه کشف می شود در این بازار بانک های دارای کسری از نهادهای مالی دارای مازاد استقراض نقدینگی می کنند. 

نرخ سود وام دهی بانک ها در این بازار در دامنه 14 تا 22 درصد قرار داشته که سقف آن را بانک مرکزی تعیین می کند. اعتبارات قاعده مند همان مداخله بانک مرکزی در این بازار بوده که با نرخ سود سقف ثبت می شود. این رقم در هفته اول مرداد ماه برابر با 14 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که تقریبا کاهشی 50 درصدی داشته است. با این حال نرخ سود در این بازار سیری نزولی گرفته و احتمالا در جهت سقوط قرار بگیرد.

نرخ سود