به گزارش اکو ایران، روند حجم معاملات در مرحله هفتم بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به بیشترین سطح خود در بازه یک ماه و نیمه رسید.

در این بازار دولت اوراق خود را به کارگزاری بانک مرکزی به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها می فروشد تا از این طریق بتواند کسری بودجه را نیز تامین کند.

در همین رابطه آمارهای بازار اولیه در این مدت نشان می دهد در حالی که روند فروش اوراق در بازار اولیه سیری نزولی را به خود گرفته و در حال کاهش بود اما با شروع تابستان دوباره موج خرید جدیدی در این بازار شکل گرفته است.

فروش سه هزار میلیاردی اوراق بدهی دولتی 

در هفته دوم تابستان در بازار اولیه حجم اوراق بدهی 13 درصد رشد پیدا کرده و به 3 هزار و 246 میلیارد تومان رسید. این بیشترین میزان حجم هفتگی فروش اوراق در یک ماه و نیم گذشته بوده است.

از مرحله دوم برگزاری حراج اوراق تاکنون همواره کانال معاملات در کمتر از دو همت قرار داشته که در این هفته دوباره طی یک روند صعودی به فراتر از مرز 3 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

از این میزان 2 هزار و 563 میلیارد تومان را بورسی‌ها و بقیه را نهادهای مالی خریداری کردند. به عبارت دیگر در این بازار مشارکت نهادهای تامین سرمایه برابر با 79 درصد و 21 درصد باقیمانده نیز سهم بانک ها بوده است.

اما آن چه در معاملات دوهفته اخیر مهم تر ارزیابی می شود نرخ سود بالای اوراق و رشد جذابیت خرید دراین دادو ستد بوده است.

اوراق بدهی دولتی

افزایش نرخ سود اراد 106

به طورکلی در هفته اخیر دو دسته اراد در بازار حضور داشتند. اراد 106 و 107. در این مقطع نرخ سود اراد 106 برابر با 21.53 درصد بوده و بیشترین سطح را در هفته های عرضه خود در بازار اولیه داشته است. این در حالی است که کماکان نرخ سود اراد 107 درسقف 22 درد ثابت مانده است.

درنهایت نرخ سود موزون در این بازار معادل با 21.73 درصد محاسبه شده و برای دومین هفته متوالی فراتر از مرز 21.7 به ثبت می رسد.

از آن جا یکی از مهم ترین عوامل جذابیت معاملات در بازار اولیه نرخ سود آن به حساب می آید می توان گفت افزایش این شاخص موجب شده تا معامله گران بانکی و بورسی در هفته اخیر توجه بیشتری را به این بازار نشان دهند.

اوراق بدهی دولتی