به گزارش اکو ایران، نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر روندی صعودی داشته و این مسیر همچنان ادامه دارد. در همین راستا نرخ سود بین بانکی در هفته ابتدایی تیر ماه رکوردزنی شش ماهه را تداوم بخشیده و 0.03 واحد درصد رشد پیدا کرد.

بانک مرکزی در بازارباز و بازار شبانه اقدام به تزریق و جذب نقدینگی از بانک ها می کند تا از این جهت نرخ بهره را مدیریت کرده و وضعیت نقدینگی بانک ها را تنظیم کند. آمارهای سال جاری نشان می دهد با وجود رکوردهای بالا در بسط پول دربازار باز سال گذشته اما در سال جاری این شاخص روندی نزولی به خود گرفته است.

کاهش بسط پول در بازار باز تا پایان بهار 1401

بانک مرکزی بسط نقدینگی در این بازار را تا مقاطع پایانی سال گذشته به سطح 95 هزار میلیارد تومان رسانده بوده که در این مدت با 30 همت کاهش به 65 هزار میلیارد تومان تنزل داده است.

در این بازار بانک ها با خرید اوراق بدهی دولتی از بانک مرکزی استقراض میان مدت از این نهاد را در دستور کار خود قرار می دهند. 

کاهش بسط پول در این بازار به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی تداوم داشته و اکنون به پایین تر از مرز 60 همت رسیده است. این در حالی است که نرخ سود بازار باز با روند صعودی خود به 19.8 درصد رسیده و رکوردزنی خود را ادامه داده است.

نرخ سود

رکوردزنی نرخ سودبین بانکی در هفته اول تابستان

در بازار شبانه نرخ سود بین 14 تا 22 درصد قرار دارد. دامنه ای که بانک مرکزی آن را تعیین کرده و بانک ها با سررسید کوتاه مدت از یکدیگر استقراض می گنند. اعتبارات قاعده مند، بسط پول بانک مرکزی در این بازار بوده که با نرخ سود 22 درصد تزریق می شود.این متغیر در هفته اول تابستان برابر با 4 هزار و 10 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. نرخ سود موزون در این بازار در هفته اخیر برابر با 20.85 درصد بوده که از هفته قبل 0.03 واحد درصد بیشتر بوده است. بررسی ها نشان می دهد در حالی که رکورد شش ماهه بسط پول در هفته قبل ثبت شده بود در این هفته این رقم به سطح بالایی دست پیدا کرده است.