به گزارش اکو ایران، روند معاملات مسکن در تهران در سومین ماه سال جاری به رکورد 4 ساله رسید. اتفاقی مهم در شرایطی که ر وند معاملات در این بازار در ماه های اخیر نزولی به ثبت رسیده بود. 

برخی از تحلیل گران در این بازار ریشه این رشد معاملات را در دو موضوع ارزیابی می کنند. نخست آن که می تواند بی اعتمادی معامله گران در بازارهای سرمایه دیگر موجب شده باشد تا بخشی از سرمایه به سمت مسکن که به نوعی مطمئن تر قلمداد می شود سرریز کندو برخی دیگر نیز انتظارات تورمی از وضعیت مسکنن را عامل پیش ران در این موضوع می دانند.

اما در نهایت هر آن چه که عامل این رشد معامله در بازار مسکن تهران بود موجب شد تا با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، قیمت مسکن در پایتخت نیز صعودی شده و در نهایت با رشدی 8.43 درصدی بیشترین رشد ماهانه را در بازه تقریبا 2 ساله به ثبت برساند. اتفاقی که در پایان موجب سرری شدن حجم بی سابقه پول در بازار مسکن تهران شد.

رکوردزنی گردش پولی مسکن در تهران

در ماه خرداد 1401 بانک مرکزی اعلام کرد میزان معاملات مسکن برابر با 13 هزار و 874 فقره و قیمت متوسط مسکن نیز معادل با 39 میلیون و 414 هزار تومان به ثبت رسید.

در گزارشی که هر ماه این مرکز در اختیار عموم قرار می دهد مشاهده می شود به طور میانگین متوسط متراژ معامله شده  تقریبا در سطح 85 متر مربع ارزیابی می شود. اگر این رقم را در متوسط قیمت و سپس در تعداد کل معاملات ضرب کنیم می توان برآوردی میانگین از کل پول وارد شده در بازار مسکن داشت.

در همین رابطه محاسبات نشان می دهد در خرداد ماه امسال تقریبا 46 هزار و 480 میلیارد تومان پول وارد بازار مسکن تهران شده است. مقایسه این رقم با ماه های قبل حاکی از آن است این بیشترین و بی سابقه ترین میزان نقدینگی وارد شده در یک ماه در معاملات خرید و فروش مسکن پایتخت بوده که اکنون در بالاترین سطح خود قرار گرفته و نسبت به ماه قبل رشدی 43 درصدی داشته است.

حجم بالای پول در گردش در این ماه به نوعی شاخص دیگری در راستای سرریز شدن سرمایه ها به سمت این بازار به شمار می آید.

مسکن