هر هفته بازار های بین بانکی به منظور عملیات پولی بانک مرکزی برگزار شده و سعی دارد تا وضعیت بانک ها را در راستای سیاست های پولی کلان خود بهبود دهد. یکی از مهم ترین این بازارها بازار باز بوده که در سال 99 راه اندازی شده و همچنان ادامه داشته است. در سال جاری دوازدهمین مرحله برگزاری بازار باز در هفته پنجم خرداد به ثبت رسید.

در همین خصوص به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند عملیات بازار باز در هفته های اخیر نزولی بوده و در آخرین هفته بهار به کانال 63 همت تنزل پیدا کرد.

در این بازار بانک ها اوراق بدهی خریداری شده در بازار اولیه را به بانک مرکزی عرضه کرده و از این طریق سعی می کنند تا وضعیت نقدینگی خود را بهبود ببخشند.

هدف بانک مرکزی از فعالیت در این بازار جدا از تنظیم شرایط نقدینگی بانک ها کنترل نرخ سود در بازه مورد نظر است.

روند نزولی عملیات بازار باز در هفته پایانی بهار

براساس آمارهای بانک مرکزی در آخرین هفته بهار روند معاملات در بازار باز کاهشی بوده و با 1.6 درصد کاهش در مقایسه با هفته قبل به 63 هزار و 950 میلیارد تومان رسیده و در کمترین حد خود از ابتدای سال جاری تاکنون قرار گرفته است.

در این معاملات 19 بانک شرکت کرده و نزدیک به 82 هزار و 90 میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد کرده بودند.

دو ویژگی مهم همواره نشان دهنده میزان هزینه ای است که این نهادهای مالی در جهت قرض گیری از بانک مرکزی در این بازار مجبور به پرداخت آن هستند.

نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق که در بازار باز برابر با 7 روزه بوده و در هفته های متوالی در همین سطح باقی مانده است.

اما اتفاق مهم در هفته جاری ادامه رشد نرخ سود بازار و دست یابی آن به رکورد 6 ماهه بوده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی در این هفته نرخ سود بازار باز برابر با 19.5 درصد ثبت شده که از ابتدای دی ماه سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است.

در کنار بازار باز دادو ستد بانک مرکزی با بانک ها از طریق بازار بین بانکی نیز انجام شده که می تواند در ارزیابی نرخ سود بین بانکی موثر باشد.

بازار باز

کاهش سطح معاملات در بازار بین بانکی

باوجود آن که در این بازار در هفته های قبل رکوردهای بالایی در متغیر اعتبارات قاعده مند ثبت شده بود اما در این هفته این سطح کاهشی شده و در ادامه روند نزولی خود به هزار و 920 میلیارد تومان رسید. به طور کلی در بازار شبانه بانک‌هایی می توانند نیازهای فوری خود را با تاریخ سررسید کوتاه مدت‌تری برطرف کنند. اعتبارات قاعده‌مند در این بازار نرخ سود 22 درصدی داشته که علامتی از مداخله بانک مرکزی در این بازار است.

به طور کلی دامنه نرخ سود از 14 تا 22 درصد بوده که کف و سقف آن در اختیار بانک مرکزی است. سطح معاملات در این هفته نشان می دهد اعتبارات قاعده مند در بازار به سطح پایینی نسبت به قبل تقلیل پیدا کرده است.

بازار باز