به گزارش اکو ایران، بازار اولیه اوراق بدهی دولتی تا سومین مرحله در سال 1401 ادامه پیداکرده است. در این بازار تا به حال دو دسته اوراق به مشتریان از سوی دولت عرضه شده که در مجموع 9 هزار و 330 میلیارد آن به فروش رسیده است.

به طور کلی در این معاملات ، دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه می کند تا از این طریق بخشی از کسری بودجه راتامین کند. در همین رابطه برخی از تحلیلگران رونق این بازار را از اهمیت بالایی برخوردار می دانند. چرا که هر چه معاملات و فروش دولت در آن بالاتر باشد برداشت دولت از تنخواه و رشد پایه پولی کمتر خواهد بود و این موضوع جلوگیری از رشد تورم را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

اوراق بدهی دولتی

سهم بالای بورسی ها در تامین سه مرحله ای حراج

در سه هفته برگزاری بازار اولیه در سال جاری مجموعا 9 هزار و 330 میلیارد تومان اوراق فروخته شده که از این میان 6 هزارو 180 میلیارد تومان را بورسی ها خریداری کرده اند. نصف این میزان، مشارکت بانک ها در بازار بوده است.  یعنی تقریبا 3 هزارو 150 میلیارد تومان. 

بررسی تفکیکی اوراق عرضه شده اما نشان می دهد اراد 104 تا کنون سهم بالاتری از خرید را داشته است.

اوراق بدهی دولتی

رشد بیشتر معاملات در اراد 104

اراد عرضه شده در بازار اوراق دو خصیصه مهم دارند. نرخ سود و تاریخ سررسید.

در همین خصوص هفته های برگزاری بازار در سال 1401، دو دسته اراد به بازار اولیه اوراق بدهی عرضه شده است. هر کدام به میزان 5 همت.

در این میان اراد 104 نرخ سود پایین تری داشته و تاریخ سررسید آن کوتاه مدت تر بوده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، اراد 105 نرخ سودی معادل با 22 درصد و تاریخ سررسید 26 ماهه را ثبت کرده، این در حالی است که طبق این داده ها، اراد 104 نرخ سود 21.5 درصدی و تاریخ سررسید 12 ماهه داشته است.

بررسی فروش اوراق در سه هفته نشان می دهد از هر کدام 5 هزار میلیارد تومان اوراق به بازار عرضه شده که از این میان 4 هزار و 900 میلیارد تومان اراد 104 بوده و 4 هزار و 430 میلیارد تومان نیز سهم اراد 105 بوده است. به نحوی می توان گفت اراد 104 پر مشتری تر از اوراق دیگر بوده است. 

اما در این میان تمایل بانک ها به زمان نقدشوندگی اوراق توجه بیشتری داشته اند تا نرخ سود آن.

بررسی تفکیکی خرید اوراق در سه مرحله حراج اوراق بدهی

در سه هفته ای که از بازار اولیه گذشته بانک ها در حدود 2 هزار و 750 میلیارد تومان اراد 104 خریده و سهم خریدشان از اراد 105 تقریبا 400 میلیارد تومان بوده است. یعنی ارادی که حدودا تاریخ سررسیدش یک ساله بوده و نرخ سود کمتری داشته برای بانک ها جذاب تر بوده است.

در مقابل بورسی ها اما تمایلشان به اراد 105 که نرخ سود بیشتری داشته بالاتر بوده که نشان از نیاز بیشتر فعالان این بازار به متغیر نرخ سود دارد.

اوراق بدهی دولتی