به گزارش اکو ایران، روند وام مسکن مسیری صعودی داشته و به کانال 137 هزار تومان رسید.

متقاضیان در بازار وام مسکن با خرید اوراق تسه از این نهاد اقدام به اخذ وام می کنند. قیمت اوراق در بازار خرید و فروش آن به صورت روزانه کشف شده و در اثر تغییرات تقاضا و عرضه نوسان می کند.

طبق قواعد بانک مسکن مجرد ها و متاهل ها به ترتیب در سقف 240 میلیون تومان و 480 میلیون تومان وام میتوانند از این بازار تهیه کنند.

رشد بالای قیمت اوراق در هفته سوم خرداد ماه

قیمت اوراق تسه در بازار مسکن در روز چهارشنبه 18 خرداد ماه برابر با 137 هزار و 350 تومان به ثبت رسید.

در روز قبل این قیمت تا مرز 138 هزار تومان رفته بود که در نهایت دوباره کاهشی شده و با یک پله تنزل باز هم در کانال 130 هزار تومان باقی ماند.

درنهایت قیمت وام برای مجردین برابر با 76 میلیون 916 هزار تومان و برای متاهلین برابر با 131 میلیون و 860 هزار تومان به ثبت رسید.

سطح بالای قیمت ها در تهیه وام در نتیجه رشد قیمت اوراق تسه بوده است.

نرخ سود نیز در نتیجه این رشد قیمت ها مسیری صعودی به خود گرفته است.

اوراق تسه

رکوردزنی نرخ سود وام مسکن در هفته سوم خرداد

نرخ سود وام مسکن به صورت اسمی برابر با 17.5 درصد بوده است. از آن جا که متقاضیان در ابتدا هزینه ای را در جهت دریافت وام می پردازند بنابراین نرخ سود واقعی نیز از سطح اسمی خود جدا خواهد بود.

در همین رابطه نرخ سود واقعی وام مسکن برابر با 27.11 درصد بوده و برای سومین روز متوالی در کانال 27 درصد به ثبت رسید.

بررسی تعداد معاملات نشان می دهد این شاخص در هفته های اخیر سیری صعودی گرفته و در روز سه شنبه در کانال 16 هزار معامله ثبت شد.

در روز بعد نیز سطح معاملات در مرز 9 هزار بود. به عبارت دیگر روند بازار وام نشان می دهد یکی از عواملی که موجب شده تا نرخ سود وام و قیمت اوراق مسیری صعودی را ثبت کند رشد بیشتر تقاضا درمقایسه با عرضه اوراق بوده است.

اوراق تسه