به گزارش اکو ایران ، روند بسط نقدینگی بانک مرکزی در بازار باز در هفته های اخیر نزولی شده است. اتفاقی که ازابتدای سال جاری آغازشده و همچنان ادامه دارد. 

اعتبارات قاعده مند اما که نشاندهنده تزریق این نهاد در بازار شبانه است در هفته سوم خرداد ماه جهشی بی سابقه پیدا کرده که می تواند علامتی از رشد معاملات در بازار بین بانکی و افزایش احتمالی تقاضا در این بازار باشد.

اما متغیر دیگری از برآورد معاملات در این بازار وجود دارد که به باور برخی از تحلیلگران نقش مهم تری را در معاملات بازی میکند.

رکوردزنی خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز

در بازار باز و بازار بین بانکی انجام معاملات به صورت خرید و فروش اوراق بدهی میان بانک ها و بانک مرکزی انجام می شود.

بانک ها در هر هفته در بازار باز اوراقی را به بانک مرکزی عرضه می کنند که این نهاد با توجه به نرخ سود و در تاریخ سررسید مشخص شده بانک ها را ملزم به برگرداندن این استقراض می داند.

بررسی آمارهای بانک مرکزی در هفته سوم خرداد ماه نشان می دهد در این بازار در هفته سوم خرداد ماه در حد.ود 69 هزار و 990 میلیارد تومان پول تزریق کرده و این معاملات را در سطح پایینی قرار داده است.

در مقابل اما بانک مرکزی 75 هزار میلیارد تومان از پولی که در هفته قبل تزریق کرده را دو باره از این بازار جمعه آوری کرد.

بنابراین به طور خالص دستاورد بانک مرکزی از فعالیت در این بازار معادل با جذب 5 هزار و 90 میلیارد تومان پول از نهادهای مالی بوده است.

این رقم دومین رکورد جذب پوب در بازار باز سال جاری بوده  است . بالاترین سطح آن در ابتدای خرداد ماه ثبت شده که تقریبا برابر با جذب 9 هزار و 160 میلیارد تومان بوده است.

در کنار این بازار عملیات بانک مرکزی در بازار بین بانکی یا بازار شبانه نیز نشان از جذب نقدینگی در این بازار داشته است.

بازار باز

روند جذب پول در عملیات بین بانکی

در بازار شبانه بانک ها با تاریخ سررسید کوتاه مدت و نرخ سود معین با یکدیگر دادو ستد می کنند. این نرخ در دامنه 14 تا 22 درصدی قرار داشته که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود.

در این میان اعتبارات قاعده مند بیانگر وام دهی این نهاد به بانک های مقروض بوده که در هفته سوم خرداد ماه به 17 هزار و 770 میلیارد تومان رسیده است. در مقابل اما بانک مرکزی در این معاملات تقریبا 24 هزار و 780 میلیارد تومان نیز از نهادهای مالی جمع آوری کرده که خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار شبانه را به منفی 7 هزار و 10 میلیارد تومان کشانده است.

در نتیجه مجموع عملکرد بانک مرکزی در دو بازار بین بانکی نشان می دهد به طور کلی 12 هزار و 100 میلیارد تومان پول از بانک ها جمع آوری شده که در ادامه رفتاری است که بانک مرکزی در سال جاری داشته است.

بررسی های آماری نشان می دهد از 22 آذر سال گذشته تاکنون (تقریبا در شش ماه اخیر) جذب این میزان پول در یک هفته از سوی بانک مرکزی بی سابقه بوده که نشان از اصرار این نهاد بر جمع آوری پول از بانک ها دارد.

بازار باز