به گزارش اکو ایران، روند فروش اوراق بدهی دولتی در سال 1401 صعودی شده و مسیری افزایشی را به خود گرفته است.

در همین رابطه آمارهای بانک مرکزی در این خصوص نشان می دهد در دومین هفته متوالی دولت در حدود 3 هزار میلیارد تومان اوراق به بانک ها و نهادهای تامین سرمایه فروخته و در مجموع 6 هزار و 580 میلیارد تومان از کسری بودجه خود را تامین کرده است.

فروش 47 درصدی اوراق عرضه شده در بازار اولیه

به طورکلی در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولت اوراق خود را به نهادهای تامین سرمایه و بانک ها عرضه کرده و این نهاد ها نیز با توجه به نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق عرضه شده اقدام به خرید می کنند.

هر چه دولت در این بازار فروش بیشتری داشته باشد تامین کسری بودجه نیز از مسیر غیر تورمی ممکن شده و علاوه بر نیل به این هدف از افزایش تورم نیز جلوگیری به عمل می آید.

از این رو برخی اقتصاددانان این مسیر را برای درآمدزایی دولت مسیری امن تلقی کرده و رونق این بازار را مهم ارزیابی می کنند. 

در همین رابطه در مرحله دوم برگزاری حراج در سال جاری 6 هزار و 320 میلیارد تومان اوراق به بانک ها و بورسی ها عرضه شد که 47.6 درصد آن به فروش رسید. 

در این مرحله بانک ها هزار و 790 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده که 59.5 درصد از کل بوده است. در مقابل سهم مشارکت بورسی ها در بازار اولیه نیز 40.5 درصد بوده که در حدود هزار و 220 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

این در حالی است که  درهفته گذشته سهم بانک ها از مشارکت در بازار اولیه برابر با 8.4 درصد بوده و 91.6 درصد از اوراق را بورسی ها خریداری کرده بودند.

بررسی روند نرخ سود در این بازار اما حاکی از رشد این شاخص در بازار اولیه بوده است.

اوراق بدهی دولتی

روند صعودی نرخ سود بازار اولیه در 1401

به طور کلی اوراق عرضه شده در بازار اولیه دو خصیصه مهم دارد. نرخ سود و تاریخ سررسید.

در این هفته اراد 104 و اراد 105 دو اوراقی بود که در بازار عرضه شد.  محاسبات نشان می دهد نرخ سود موثر این اوراق برابر با 21.68 درصد بوده که نسبت به هفته قبل تقریبا 0.1 واحد درصد رشد داشته است.

رشد بالای نرخ سود موثر در این بازار در نتیجه افرایش ثبت شده در نرخ سود اراد 105 بوده که در این هفته به سطح بی سابقه ای رسید. 

طبق آمارهای بانک مرکزی نرخ سود اراد 105 در بازاراولیه برابر با 22 درصد بوده که سطح بالابب به شمار می آید. 

اوراق بدهی دولتی