‌به گزارش اکو ایران، طبق آمار بانک مرکزی تسهیلات پرداختی بانک ها در فروردین ماه امسال در مجموع بخش های مختلف اقتصادی برابر با 142 هزار و 690 میلیارد تومان بوده و نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته حدودا 22 درصد افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی تقسیم بندی این تسهیلات به دو بخش عمده صاحبان کسب و کار حقوقی و غیرحقوقی و مصرف خانوار بوده که در اولین ماه سال 1401 در بخش کسب و کار سهمی 92 درصدی داشته و تنها 8 درصد آن در سمت مصرف خانوار بوده است.

تسهیلات دهی بانک

بررسی روند سهم تسهیلات پرداختی بانک ها به گروه های مهم

به طور کلی از مجموع 142 هزار و 690 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک ها در بخش های مختلف، 131 هزار و 265 میلیارد تومان آن مربوط به صاحبان کسب و کار بوده که 92 درصد از کل تسهیلات است. باقیمانده آن نیز در حدود 11 هزار و 427 میلیارد تومان بوده که سهم مصرف خانوارها بوده است.

در بررسی سهم صاحبان کسب و کار اما شش بخش مهم وجود دارد که عبارتند از:

کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه. بررسی روند این بخش در فروردین امسال نشان می دهد بیشترین تسهیلات دهی بانکی در گروه خدمات بوده است.

تسهیلات دهی بانک

بیشترین تسهیلات پرداختی بانکی در بخش خدمات

بررسی روند بخش های مختلف اقتصادی در فروردین ماه امسال نشان می دهد گروه خدمات بالاترین سهم را داشته که برابر با 56 هزار و 520 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. دومین گروهی که بیشترین سهم تسهیلات دهی را در فروردین ماه امسال ثبت کرده گروه صنعت و معدن بوده که برابر با 48 هزار و 250 میلیارد تومان بوده است

بیشترین هدف تسهیلات در جهت سرمایه در گردش

هدف از تسهیلات دهی بانک ها به بخش های مختلف در جدولی که بانک مرکزی آن را منتشر می کند متفاوت است. طبق آمارهای این نهاد بیشترین سطح تسهیلات دهی در جهت تامین سرمایه در گردش در مجموع بخش های مختلف بوده که برابر با 76 هزار و 223 میلیارد تومان است.

اهداف ایجاد و توسعه رکوردهای بعدی در این ماه بوده که به ترتیب 10 هزار و 530 میلیارد تومان و 4 هزار و 340 میلیارد تومان هزینه متحمل شده است.

تسهیلات دهی بانک