به گزارش اکو ایران، روند تورم در استان های کشور نشان از رشد بالای قیمت ها در کالاهای خوراکی داشته است. در این زمینه استان هایی که سبد مصرفی آن ها تمرکز بیشتری بر کالاهای خوراکی دارد رشد بیشتری داشته و بالاترین تورم ماهانه آن ها به کهیلویه و بویر احمد تعلق داشته که معادل با 8.6 درصد به ثبت رسیده است. 

این در حالی است که در دو استان کشور رکوردزنی تورم ماهانه غیرخوراکی ها موجب شده تا تورم ماهانه آن ها به بالاترین سطح خود در یک سال و نیم اخیر برسد.

رکوردزنی تورم بوشهر در یک سال و نیم گذشته

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار تورم ماهانه بوشهر برابر با 5.5 درصد بوده که بالاترین میزان از آذر ماه 1399 تاکنون بوده است.

به نظر می رسد آن چه موجب شده تا تورم این شهر چه در بازه زمانی یک سال و نیمه و چه در میان سایر استان ها رکوردزنی کند رشد بالای قیمت ها در کالاهای غیر خوراکی بوده است. در همین رابطه تورم ماهانه خوراکی ها در این استان برابر با 5.9 درصد بوده و این شاخص در کالای غیر خوراکی معادل با 5.2 درصد به ثبت رسیده است. 

بررسی تورم ماهانه این منطقه با سایر استان های کشور در فروردین 1401 نبز نشان می دهد این متغیر در بوشهر بالاترین سطح را در میان سایر استان ها به صورت کلی به ثبت رسانده و در  مقایسه تورم غیرخوراکی استان ها نیز رتبه دوم را داشته است.

به همین دلیل می توان گفت رشد قیمت در کالاهای غیرخوراکی این استان موجب رکوردزنی یک سال و نیمه تورم شده است. این موضوع همزمان در استان دیگری نیز با همین علت به ثبت رسیده است.

تورم

رکوردزنی تورم در استان هرمزگان

براساس تورم های ثبت شده در کشور استان هرمزگان نیز سومین رکورد را در میان سایر استان ها ثبت کرده است. طبق داده های مرکز آمار، تورم فروردین 1401 در استان هرمزگان برابر با 4.7 درصد بوده است.

بررسی رشد قیمت ها در این استان نشان می دهد تورم ماهانه این استان در بالاترین میزان خود در 17 ماه اخیر قرار گرفته است. علاوه بر رکوردزنی در سری زمانی هرمزگان در میان استان های دیگر نیز شاهد رکوردی مشابه با استان بوشهر بوده ایم.

در همین خصوص باوجود آن که تورم ماهانه خوراکی ها در استان هرمزگان برابر با 4 درصد بوده و در رده های پایین تورمی در میان سایر استان ها در این ماه قرار داشته اما این شاخص در کالاهای غیرخوراکی رکوردزنی کرده است.

تورم ماهانه غیرخوراکی ها در هرمزگان برابر با 5.3 درصد بوده و بالاترین میزان این متغیر در مقایسه مقطعی استان ها بوده است.

تورم