به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز ، روند عملیات بازار باز در هفته اخیر نشان از روند کاهشی بسط پول  داشته و درصد پذیرش اوراق در ابن بازار ازسوی بانک مرکزی مسیری نزولی به خود گرفته است.

به طور کلی بانک مرکزی هر هفته به طور موازی در بازار باز و بازار بین بانکی سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها داشته و با این داد وستد با بانک ها سعی می کند تا نرخ بهره بین بانکی را مدیریت کند.

این در حالی است که در هفته اخیر هیچ معامله ای در بازار شبانه یا بازار بین بانکی به ثبت نرسیده است.

قطع نوار شش هفته‌ای بسط 90 همتی

به طور کلی در بازار باز بانک مرکزی با خرید اوراق از نهادهای مالی سعی دارد تا نقدینگی در بانک های نیازمند تزریق کند. در هفته اخیر بانک ها پیشنهاد 98 هزار و 560 میلیارد تومانی به بانک مرکزی دادند که این نهاد با 89 هزار و 930 میلیارد تومان آن موافقت کرد.

به عبارت یگر درصد پذیرش اوراق در این معاملات معادل با 91 درصد محاسبه شده که در کف 5 ماهه قرار داشته است.

آمارهای بازار باز در این هفته نشان می دهد نسبت پذیرش اوراق از سوی بانک مرکزی روندی نزولی داشته و در عین حال نیاز بانک ها در حال افزایش بیشتری است.

نکته مهم دیگر در خصوص تزریق پول در این بازار آن بوده که بانک مرکزی در پنج هفته گذشته بسطی فراتر از 90 همت را در بانک ها داشته که دراین هفته سرانجام از این حد فاصله گرفته و به 89 هزار و 930 میلیارد تومان رسیده است.

نرخ سود بسط پول اما همچنان در مرز 19 درصد بوده و برای دهمین هفته متوالی در کمترین میزان خود در این بازار قرار داشته است.

تاریخ سررسید اوراق اما به دلیل تعطیلی هفته بعد در این مرحله شش روزه بوده و در قیاس با هفته های  قبل سطح پایین تری به شمار می آید.

بازار باز

سهم صفر بانک مرکزی در بازار شبانه

در کنار بازار باز بانک مرکزی سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها در بازار بین بانکی نیز دارد. در همین رابطه طبق معاملات صورت گرفته در این بازار مشاهده می شود در هفته اخیر این مرکز هیچ بسط پولی را در این بازار نداشته و اعتبارات قاعده مند در این بازار برابر با صف گزارش شده است.

در مقابل نیز پولی از بانک ها در این بازار جذب نشده است.

در این بازار بانک ها با وام دهی به یکدیگر با تاریخ سررسید کوتاه مدت تر و نرخ سود توافقی سعی در برطرف کردن نیاز هم دارند. نرخ سود موزون در این بازار همان نرخ بهره بین بانکی بوده که در دامنه 14 تا 22 درصد نوسان دارد.

بازار باز