به گزارش اکو ایران، نرخ سود بین بانکی پس از دوماه دوباره صعودی شد. آمارهای این نهاد از تغییرات این شاخص در هفته منتهی به 5 اسفند ماه نشان می دهد هنوز فرمان دولت در خصوص نجات بورس به نتیجه نر سیده و نرخ سود نتوانسته است مسیر کاهشی خود را ادامه دهد.

در همین خصوص دولت در آغاز زمستان امسال برای آنکه بورس را از شیب نزولی خود نجات دهد 10 فرمان به بانک مرکزی داد که بندآخر آن قفل نرخ سود در سقف 20 درصد بود.

دستوری که تا حد توان بانک مرکزی آن را فرمانبری کرد. اما اکنون نرخ سود با وجود پول پاشی های بیشمار در بازار باز نه تنها از این میزان کمتر نشده در هفته اول اسفند خیز جدیدی برداشته است.

رشد نرخ سود بین بانکی در هفته اول اسفند

در هفته منتهی به 5 اسفند ماه نرخ  بهره بین بانکی به 20.33 درصد رسید. روند قیمت ها در هفته گذشته نشان می دهد این شاخص در آخرین هفته بهمن ماه برابر با 20.26 درصد ثبت شده بود که در هفته اخیر تقریبا 0.07 واحد درصد افزایش داشته است.

بررسی میزان هفتگی افزایش نرخ سود بین بانکی در آمارهای امسال نشان می دهد این مقدار واحد درصد رشد از هفته دوم آذر امسال تاکنون سابقه نداشته است. یعنی بالاترین افزایش در سه ماه اخیر.

این در حالی بود که بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ بهره درهفته های اخیر اقدام به پول پاشی های بی رویه در بازار باز کرده تا نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش پیدا کند.

از سویی نرخ سود در بازار باز را نیز در سطح پایینی نگه داشت تا دربازار شبانه ، بازاری که موازی با این معاملات در هر هفته انجام می شود، متغیر نرخ سود افزایش پیدا نکند.

در همین رابطه بسط نقدینگی پول در بازار در هفته اخیر برابر با 83 هزار میلیارد تومان بوده که در تاریخ برگزاری این بازار بی سابقه بوده است.

متغیر دیگری که میزان انبساطی بودن عملیات در بازار باز را به باور برخی به صورت جدی تری نشان می دهد خالص بسط پول در این معاملات است. این شاخص نیز برای سومین هفته متوالی مثبت بوده و نشان از تداوم عملیات انبساطی بانک مرکزی در بازار باز داشته است.

نرخ سود

بسط بالای پول در بازارهای مالی

بازار شبانه به صورت موازی در هر هفته سعی در برطرف کردن کسری نهادهای مالی دارد. این دادو ستدها تاریخ سررسید کوتاه مدت تری در مقایسه با بازار باز داشته و نرخ موزون معاملات در آن بیانگر نرخ سود بین بانکی در هر مقطع است.

پولی که بانک مرکزی در این بازار مجبور به بسط آن در نهادهای مالی شده برابر با 3 هزار و 350 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با هفته گذشته تقریبا 180 درصد افزایش داشته است.

به طور کلی در مجموع دو بازار تقریبا 87 هزار میلیارد تومان پول در بانک ها بسط داده شده که هدف اصلی آن ها طبق سیاست های فعلی دولت و بانک مرکزی کنترل نرخ سود بین بانکی بوده است.

این در حالی است که برخی اقتصاد دانان این رفتار بانک مرکزی در بازار، که به صورت دستوری سعی در کنترل نرخ بهره دارد، را امری تورم زا در کشور می دانند. سیاستی که ضمن داشتن احتمالی این پیامد ها هنوز هدف خود را نیز محقق نکرده است.

نرخ سود