به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، عملیات انبساطی در بازار باز در هفته های اخیر رشدی افسار گسیخته تر از قبل داشته و مدام در حال ثبت رکوردهای جدید تر است.

در همین رابطه درهفته منتهی به 2 اسفند ماه تقریبا 83 هزار میلیارد تومان در بازار باز بسط داده شد که درتاریخ این بازار بی سابقه بوده است.

رکوردزنی های پی در پی در بازار باز

در حراج پنجاه و سوم بازار باز بانک مرکزی اقدام به خرید 83 هزار و 750 میلیارد تومان نقدینگی از نهادهای مالی نیازمند دراین بازار کرد. در همین رابطه در این هفته 22 بانک اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کردند که بانک مرکزی با خرید تمام آن ها موافقت کرد.

به طور کلی در این بازار بانک ها برای برطرف کردن نیاز های میان مدت خود اوراق خریداری شده در بازارهای دیگر را به بانک مرکزی عرضه می کنند. این نهاد نیز بر اساس صلاحدید خود می تواند با درصدی از این اوراق توافق کرده و در نهایت با نرخ سود و تاریخ سررسیدی که خود معلوم می کند اوراق عرضه شده را از بانک ها خریداری کند.

در همین رابطه در این مقطع برای هفته های متوالی بانک مرکزی صد در صد فروش بانک ها را خریداری کرده که معادل با 83 هزار و 750 میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر با توجه به سررسید هفت روزه اوراق و نرخ سود 19 درصدی در هفته های اخیر در این مرحله 82 هزار و 630 میلیارد تومان ازبانک ها جمع آوری شد.

این رویداد درنهایت موجب شد تا خالص عملکرد بانک مرکزی دراین بازار برابر با هزار و 120 میلیارد تومان به ثبت رسیده و برای سومین هفته متوالی مثبت شود.

بازار باز

افزایش در اعتبارات قاعده مند درهفته اول اسفند

در هفته اول اسفند ماه در بازار شبانه اعتبارات قاعده مند معادل با 3 هزار و 350 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در بازار شبانه بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از نهادهای مالی دارای مازاد میکنند. نرخ سود در این بازار به صورت توافقی صورت گرفته و میانگین موزون آن علامتی از نرخ سود بین بانکی در این بازار خواهد بود.

اعتبارات قاعده مند قرضی است که بانک مرکزی در این معاملات به نهادهای مالی نیازمند با تاریخ سررسید کوتاه مدت می دهد.

این سطح نسبت به هفته قبل افزایش پیدا کرده و جذب پول در بازار نیز معادل با هزار و 430 میلیارد تومان بوده است.

خالص عملیات در بازار شبانه نشان می دهد در این هفته تقریبا هزار و 920 میلیارد تومان از بانک ها جمع آوری شده است.

بازار باز