به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز ، در بازار های مالی هفته پایانی بهمن ماه نرخ سود بازارها رفتارهای مختلفی داشتند. در این میان در وام مسکن تغییر مهمی رخ داده و نرخ سود در خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن به سطح بی سابقه ای در ماه های اخیر رسیده است. این رویداد نتیجه رشد قیمتی است که در اوراق تسه به ثبت رسیده و این نرخ را قله خود در این مقطع کشانده است.

رکوردزنی در نرخ سود بازار وام مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن جهت خرید خانه از سوی متقاضیان خریداری می شود. قیمت این اوراق در دو سال گذشته بالاترین سطح را داشته و در روز 28 بهمن ماه به کانال 160 هزار تومان رسید.

این رویداد در نتیجه دوبرابر شدن سقف خرید وام در پاییز امسال اتفاق افتاد که موجب جهش در تقاضای اوراق شد. پس از آن که قیمت اوراق در بازار صعودی شد بانک مسکن نیز هزینه خرید وام را برای متقاضیان به نصف رساند اما تا از این طریق به نوعی عرضه اوراق را دو برابر کند. اما این تمهید هم نتوانست مانع از روند صعودی قیمت ها در بازار وام مسکن شود و در نتیجه نرخ سود را به سطح 23.55 درصد رسانید. یعنی 6 واحد درصد بیشتر از میزان اسمی آن. 

کاهش نرخ سود در بازار اولیه و رشد خرید اوراق

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی، تامین کسری بودجه توسط فروش اوراق به مشتریان در این بازار انجام می شود. مشتریان از قبیل بانک ها و بورسی ها که همواره با توجه به ویژگی اوراق عرضه شده و بررسی جذابیت آن ها اقدام به خرید آنها از دولت می کنند. در مرحله سی و دوم حراج در این بازار دولت توانست 6 هزار و 640 میلیارد تومان دیگر اوراق به مشتریان خود بفروشد که البته 5 هزار و 500 میلیارد تومان به صورت پذیره نویسی در بازار سرمایه به فروش رفت. بقیه را هم تنها بورسی ها در این بازار به صورت اوراق نقدی خریداری کردند که برابر با هزار  و 140 میلیارد تومان بود.

نرخ سود موزون اوراق در این هفته با اضافه شدن اراد 100 کاهش قابل ملاحظه ای داشته که معادل با 21.76 درصد بوده و از نرخ سود در هفته قبل 0.13 واحد درصد کمتر به ثبت رسید. با این حال حجم اوراق فروخته شده در هفته منتهی به 27 بهمن ماه تقریبا بیشترین سطح خرید در زمستان امسال بوده و از این حیث رکورد بالایی را به ثبت رساند.

نرخ سود

صعود آرام در نرخ سودهای بازار ثانویه اوراق بدهی دولتی

در ادامه بازار اولیه، اوراق بدهی می تواند در بازار ثانویه با هدف نقدشوندگی معامله شوند .نرخ سود در این بازار را برخی از تحلیلگران از مهم ترین المان های تاثیر گذار در بازار های مالی می دانند.

بررسی این متغیر در تاریخ سررسیدهای یک ساله تا سه ساله اوراق در هفته گذشته نشان می دهد در تمامی سررسید ها صعودی آرام ثبت شده است.  

در همین رابطه نرخ سود اوراق یک ساله در بازار مالی از سطح 22 درصد به 22.3 درصد در پایان هفته گذشته رسیده و از کف 4 ماهه جدا شد.

نرخ سود سررسیدهای دوساله نیز که کمی پایین تر از 23 درصد رسیده بود در هفته گذشته دوباره روند صعودی پیدا کرده و به 23.2 درصد رسید.

اما در بررسی سوم اوراق سه ساله اما افزایش کمتری را در مقایسه با سایر سررسیدها داشته و در نهایت در سطح 23.8 درصد در آخرین هفته بهمن ماه قرار گرفت.

روند ثابت نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی حساب بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی در بازار از سال گذشته بازاری را راه اندازی کرده که در آن با خرید یا فروش اوراق از بانک های نیازمند در هر هفته به بسط یا جذب پول در این بازار های می پردازد.

رویکرد بانک مرکزی از ابتدای پاییز امسال تاکنون انبساطی بوده و هر هفته رکوردی جدید را در این بازار ثبت کرده است. 

در حالی که سطح بسط نقدینگی در بازار باز در هفته های ابتدایی زمستان در کانال 10 هزار تومان قرار داشت در پایان بهمن ماه به کانال 80 هزار تومان رسیده و رکوردی بی سابقه را در این بازار ثبت کرد.

این در حالی بود که نرخ سود در بازار باز اما مسیر کاهشی خود را که از میانه پاییز آغاز کرده بود همچنان ادامه داده و در هفته منتهی به 25 بهمن ماه به کمترین سطح خود در طول هفته های برگزاری بازار باز رسید. این نرخ معادل با هفته قبل خود برابر با 19 درصد ثبت شده و کمترین نرخ در این بازار در تمام هفته های بازار باز به شمار می آید.

تدوام روند کاهشی نرخ سود بین بانکی 

برگزاری بازار باز با هدف کنترل نرخ بهره در هفته های اخیر مسیر بسط پول را صعودی کرده و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود در آن بازار سعی دارد تا نرخ سود بین بانکی را کاهش دهد. 

در بازار بین بانکی بانک های دارای کسری به سراغ نهادهای مالی دارای مازاد رفته و اقدام به قرض پول از این نهادها می کنند. نرخ سود قرض دهی در این بازارها به صورت توافقی بوده و به صورت هفتگی تغییر می کند.

زمانی که بانک مرکزی بسط پول در بازار باز را به سطح بالایی می رساند  و نرخ سود آن را در کف قرار می دهد بنابراین منابع در بازار شبانه کمتر شده و در نهایت نرخ سود بین بانکی نیز کاهش قابل توجه پیدا خواهد کرد . در همین رابطه این نرخ در هفته منتهی به 25 بهمن ماه با 0.05 واحد درصد کاهش در مقایسه با هفته گذشته به 20.26 درصد رسید که کمترین سطح هفتگی نرخ سود در 4 ماه اخیر است.

نرخ سود