به گزارش‌ اکوایران؛ پایانه مرزی دوغارون دروازه تجارت ایران با افغانستان، همواره با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. داده‌های اعلام شده از سوی اتاق بازارگانی بیانگر آن است که سالانه حدود یک‌میلیون تن کالای صادراتی و ترانزیتی از این گلوگاه به افغانستان صادر می شود، اما مشکلاتی که در این مرز وجود دارد موجب شده تا در بسیاری موارد شاهد خواب طولانی مدت کامیون‌ها در این مرز باشیم. براساس آخرین گزارشی که اتاق بازرگانی مشهد منتشر کرده در حال حاضر خواب کامیون‌ها در این پایانه در برخی مواقع به ۵ روز هم می‌رسد. تاخیر در تردد کامیون‌ها موجب شده تا علاوه بر هزینه‌هایی که تاخیر در ترانزیت کالا به همراه دارد؛ کامیون‌داران ملزم به پرداخت هزینه‌های خواب کامیون‌ها در پارکینگ‌های بدون امکانات شوند که این موضوع گلایه‌های رانندگان کامیون‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل را به همراه داشته است.   

دلایل خواب کامیون‌ها در مرز

در این خصوص نایب‌رئیس انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی  معتقد است یکی از مهم‌ترین معضلات پایانه‌های مرزی کشور، نبود مدیریت واحد است. «محمود امتی» می‌گوید: متاسفانه در حال‌حاضر خواب کامیون‌ها در مرز دوغارون به ۵ روز رسیده و دلیل اصلی آن، نبود مدیریت واحد در مرزهای کشور و پایانه‌های مرزی به‌خصوص مرز دوغارون باز می گردد؛‌ چرا که یک کامیون وقتی وارد پایانه می‌شود باید به چندین نهاد مراجعه کند تا بتواند محموله خود را از مرز خارج کند. اداره گمرک فرایند خود را دارد و اداره گذرنامه هم یک فرایند؛ دفتر نهاد ریاست جمهوری یک‌نهاد است و شرکت نفت خود یک فرایند جداگانه دارد. علاوه بر این، مرزبانی خود یک فرایند خاص دارد. این فرایندها بسیار زمان‌بر و گاهی دارای تداخل است که باعث می‌شود مراحل دریافت مجوز خروج از مرز طولانی شود.

یکی دیگر از دلایل به اجرایی نشدن آیین‌نامه مدیریت واحد در پایانه‌های مرزی باز می گردد، در این خصوص علی برادران رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اداره کل راهداری استان خراسان رضوی می گوید: آیین‌نامه مدیریت واحد در پایانه‌های مرزی(مصوبه هیئت دولت در خرداد۱۴۰۰) اجرایی نشده که این امر کندی تردد کامیون‌ها از مرز دوغارون را به همراه داشته است.

به گفته برادران، یکی از دلایل تاخیر در خروج کامیون‌ها از مرز دوغارون فرایند سوخت‌گیری کامیون‌هاست زیرا کامیون داران ترجیح می‌دهند با باک پر از مرز خارج شوند و این موضوع باعث ترافیک در جایگاه سوخت‌گیری و مشکلات بعدی شده است.