به گزارش اکوایران؛ نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه آبان از کاهش سه درصدی عرضه گوشت قرمز نسبت به آبان سال گذشته و کاهش 2 درصدی نسبت به مهر امسال حکایت دارد. بر اساس این گزارش مقدار تولید گوشت در آبان ۱۴۰۱ نسبت به آبان سال قبل، برای گوسفند و بره هفت درصد و برای بز و بزغاله سه درصد افزایش داشته اما براساس داده‌ها تولید گاو و گوساله در این بازه زمانی کاهش ۱۱ درصدی و شتر و بچه‌شتر  هم ۶ درصد کاهش داشته است. این روند برای گاومیش و بچه‌گاومیش بدون تغییر بوده است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در این ماه بالغ بر 53 هزار و 433 تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده و با 25 هزار و 236 تن در حدود ۴۷.۲ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 23 هزار و 527 تن، بز و بزغاله با سه هزار و 732 تن و سایر انواع دام با ۹۳۸ تن، به‌ترتیب ۴۴ درصد،  7 درصد و ۱.۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

روند عرضه گوشت قرمز

ارزیابی روند تولید گوشت قرمز در سال 1396 نشان دهنده آن است که عرضه گوشت در این سال 34 هزار و 300 تن بوده که میزان آن در سال 1397 با کاهش شدید به 28 هزار و 700 تن رسید. افتی که در 1398 شدت گرفت و عرضه گوشت در کشور به 27 هزار و 300 تن رسید.

ارزیابی های مرکز آمار ایران نشان دهنده آن است که در سال 1399 روند عرضه گوشت قرمز شیب صعودی به خود گرفت و این روند تا سال 1400 ادامه داشت. براساس داده‌های اعلام شده در سال 1399 عرضه گوشت به 36 هزار و 600 تن رسید و این میزان در سال 1400 با رکورد به 55 هزار و 100 تن رسید؛ روندی که در سال 1401 شکل کاهشی به خود گرفت و عرضه گوشت قرمز به 53 هزار و 400 تن رسید. از کاهش عرضه به عنوان متهم اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز یاد می شود.

گوشت

دلایل گرانی گوشت

در این بین کارشناسان درباره پشت پرده گرانی گوشت قرمز معتقدند: با توجه به عواملی همچون افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کسری نهاده و همچنین مساله حذف ارز ترجیحی، انتظار افزایش قیمت گوشت در بازار ایجاد شده و این در حالی است که قیمت‌های سرسام‌آور گوشت در بازار ایران واقعی و منطقی نیست.

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی هم ضمن تایید افزایش قیمت این نوع گوشت در بازار گفت: دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفندی، رشد قیمت دام زنده است که قیمت دام زنده سبک به کیلویی بیش از ۸۰ هزار تومان رسیده است. علی‌اصغر ملکی می‌گوید: قیمت گوشت روند افزایشی داشته، زیرا دام زنده در شهرستان‌ها گران شده است و طبیعتا هر مقدار که قیمت دام زنده افزایش یابد، گوشت هم به تبع آن گران می‌شود.