به گزارش اکوایران؛ صادرات ایران در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری به عراق افتی 27 درصدی به لحاظ ارزشی داشت، این در حالیکه در این بازه زمانی ترکیه توانست صادرات خود به این کشور را افزایش دهد و جایگاه سوم در جمع کشورهای صادرکننده به عراق را از آن خود کند.

براساس تازه ترین آمار از تجارت خارجی ایران در مدت زمان مورد بررسی عراق سومین کشور در فهرست بیشترین واردکنندگان کالا از ترکیه قرار گرفت. این کشور تا پایان ماه اکتبر 8میلیارد و 533 میلیون دلار کالا از ترکیه وارد کرد، روند رشد صادرات ترکیه به دیگر کشورها از جمله عراق، در ماه نوامبر هم ادامه یافته است.

براساس تازه‌ترین آمار اعلام شده توسط وزیر بازرگانی ترکیه که از سوی اتاق بازارگانی تهران منتشر شده ، این کشور توانست در ماه نوامبر 21.9 میلیارد دلار کالا به کشورهای مختلف در جهان صادر کند. وب سایت رسمی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در خبری نوشت صادرات ترکیه در ماه نوامبر 1.9 درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته میلادی رشد کرده است و در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر با 14 درصد افزایش به 231 میلیارد دلار رسیده است. به گفته وزیر بازرگانی این کشور در سه فصل اول سال 2022 با افزایش 14.5 درصدی صادرات کالا و خدمات، سهم صادرات در رشد اقتصادی 3.4 واحد بوده است.

با توجه به آمار صادرات ترکیه می توان گفت در اتحادیه اروپا، آلمان نخستین واردکننده انواع کالا از ترکیه است. اما خارج از اتحایه اروپا ایالات متحده آمریکا دوم و عراق سومین کشور در فهرست کشورهایی است که بیشترین میزان واردات از ترکیه را در ماه نوامبر ثبت کرده اند. هم چنین صادرات این کشور به فیلپین در همین ماه 10 برابر و به عربستان سعودی 9 برابر بیشتر شده است.

روند صادرات ترکیه به عراق

اعلام آمار افزایشی صادرات ترکیه در ماه های گذشته از سال 2022 درحالی است که ایران، در هفت ماه گذشته از سال جاری خورشیدی، تنها 4 میلیارد و 29 میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده است. این درحالی است که در ماه های مشابه در سال گذشته، صادرات ایران به عراق به 5 میلیارد و 483 میلیون دلار رسیده بود. به این ترتیب ایران در  هفت ماه گذشته از سال جاری 27 درصد کمتر از سال گذشته، کالا به عراق صادر کرده است.

بی ثباتی های سیاسی در عراق، کند شدن روابط تجاری در زمان برگزاری مراسم اربعین، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در ایران و عدم عضویت ایران در کنوانسیون FATF از چالش هایی است که فعالان بخش خصوصی در گفت وگو با رسانه ها درباره کاهش صادرات به عراق به آن اشاره کرده اند. با این وجود به گفته رییس اتاق مشترک ایران و عراق، حذف آمار صادرات گاز به عراق عامل اصلی افت آمار صادراتی کشورمان به عراق بوده است. این درحالی است که آمارها در سال جاری از کاهش واردات ایران از عراق هم حکایت دارد.

آمارها نشان می‌دهد که در هفت ماهه ابتدایی ۱۴۰۱، حدود ۱۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش حدودا چهار میلیارد دلار از ایران به عراق صادر شده که از نظر وزنی افت ۴۲ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۲۷ درصدی داشته است، اما میزان واردات ایران از عراق نیز از نظر ارزشی کاهش ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد.